Bezorgdheid omtrent de online bedreiging bij bassischool de Curieuzeneuzen.

We schrokken allemaal toen we de sluiting van de scholen en kinderopvang op de campus van de curieuzeneuzen hoorden tgv een bedreiging via tiktok. Gelukkig wist de politie de jonge daderes snel te vatten. Dat dit echter een serieuze indruk nagelaten heeft bij de slachtoffers en de betrokkenen is een feit. Maar ook bij kinderen en volwassenen van buitenaf zat de schrik er goed in.

Raadslid Tom Vranckx uitte in naam van heel de fractie onze bezorgdheid uit op de afgelopen gemeenteraad en roept op om zeker preventief zulk pestgedrag aan te (blijven) pakken. Dat zulke jonge kinderen al met zo een gedachten rondlopen en zelfs zware bedreigingen uiten is een evolutie die niemand graag ziet. De digitalisering van onze maatschappij draagt zwaar bij aan verregaand pestgedrag en geweld. Deze bedreiging kwam er na een langer proces van pesten. De leerlingen en leerkrachten die het slachtoffer waren moesten al langer dit proces van pesten ondergaan. Dit zorgt voor een constant gevoel van onbehagen, onveiligheid en het verlies van zelfvertrouwen wat emotioneel zware gevolgen kan hebben.

De school en de betrokken diensten hebben goed gereageerd. De preventieve sluiting was op de moment van de dreiging de veiligste optie. Onze politiediensten hebben goed ingegrepen door snel te handelen na het uitten van de bedreiging. Onze scholen moeten blijven inzetten op het aanpakken en voorkomen van pesten en liefst ondersteund en in overleg met de gemeentelijke diensten (OCMW) en politie.

Voor de middelbare scholen in onze politiezone is er een campusflik die een aanspreekpunt is binnen de schoolomgeving rondom o.a. online gepest enz. Maar we zien dat steeds jongere kinderen in aanraking komen met social media en online haat en pesten. Voor de veiligheid en bescherming van onze kinderen stelden we voor om de campusflik ook te introduceren bij de lagereschoolkinderen. Hij kan een laagdrempelig aanspreekpunt zijn voor de kinderen. Verder willen we erop aandringen dat ook steeds de ouders op de hoogte gebracht en mee ingeschakeld worden indien er weet is van pestgedrag.