Brandweerhervorming zorgt dan toch voor meerkost bestaande evenementen?!

Op 31 december 2016, over deze onderwerpen: Cultuur, Veiligheid (politie en brandweer)
Feesttent

Brandweerhervorming zorgt dan toch voor meerkost bestaande evenementen?!

N-VA Balen-Olmen is misnoegd!

In tegenstelling tot de eerdere belofte van Burgemeester Leysen, zal de brandweerhervorming toch meer geld kosten voor bestaande evenementen. Zo zal KSA  voor hun REVU-fuif volgende zaterdag een extra factuur van maar liefst 600 euro voorgeschoteld krijgen als gevolg van de brandweerhervorming en onduidelijke reglementering.

N-VA Balen-Olmen heeft al meermaals haar bezorgdheid geuit over de brandweerhervorming.

Niet enkel voor de lokale brandweerlieden en het statuut van de vrijwillige brandweer, welke in Balen ongelooflijk werk verrichten, maar ook naar de meerkost van deze hervorming voor lokale initiatieven.

Vanuit de brandweerzone wordt er geschreven aan een nieuwe reglementering voor de evenementen. Toen we op de gemeenteraad van oktober vanuit onze fractie de vraag stelden wat de consequenties zouden zijn voor de evenementen die momenteel in Balen georganiseerd worden, kregen we van burgemeester Leysen te horen dat dit géén financiële meerkost met zich mee zou brengen. Hij beloofde tevens dat lokale evenementen niet moeten opdraaien voor de brandweerhervorming

(Uit de notule gemeenteraad van oktober:  “Deze mening houdt in dat het voor de burgemeester persoonlijk niet kan zijn dat wanneer de gemeenschap al bijdraagt tot de brandweer via de algemene middelen de verenigingen op zich nog eens moeten betalen.”)

Niets is dus minder waar!

Amper 2 maanden na onze vraag in die gemeenteraad krijgt KSA Balen een extra factuur van maar liefst 600 euro voorgeschoteld aan keuringen. Dit is onaanvaardbaar!

De reglementen zijn niet sluitend op gebied van keuringen van tijdelijke constructies en elektrische installaties.

N-VA Balen – Olmen staat absoluut voor veilige evenementen maar we willen niet dat elke organisatie in Balen een extra factuur voorgeschoteld krijgt.

Dit zou het einde van vele organisaties betekenen en dit kan toch echt niet de bedoeling zijn!

Heeft de burgemeester ons een rad voor de ogen gedraaid????

Als we niet opletten resulteert dit in het feit dat enkel nog gemeentelijke evenementen zullen overleven. De meerkost van het brandweerfactuur zal doorgerekend worden in de gemeentebegroting  en dus aan ieder van onze inwoners.  Hiermee gaan wij niet akkoord!

Vanuit onze fractie willen we duidelijke reglementen voor de organisatie van veilige evenementen.

De brandweerhervorming mag niet leiden tot een verhoging van factuur van evenementen!

Contact:

Geert Mangelschots