Conflictvrije verkeerslichten voor kruispunt rijsbergdijk-wezelbaan

Op 31 mei 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Op de gemeenteraad van 30 mei 2023 kaartte raadslid Tom Vranckx nogmaals het gevaar aan van de afstelling van de verkeerslichten aan het kruispunt rijsbergdijk thv Buromas.

Zowel fietsers als automobilisten krijgen tegelijkertijd groen waardoor afslaande voertuigen in conflict komen met overstekende fietsers. Uit eigen ondervinding en door de verhalen van verscheidene ouders weten we dat hier regelmatig bijna aanrijdingen gebeuren. En op maandagochtend 08/05 was er effectief een ongeval tussen een vrachtwagen en een schoolgaande fietser. Een vrachtwagen komende van Balen en afslaand naar Wezel kon de overstekende fietser niet meer ontwijken. Wonderwel is de jongen er met de schrik en slechts licht gewond vanaf geraakt. Maar dit had veel erger kunnen aflopen.

Al in maart 2022 kaartten we op de gemeenteraad het potentiële gevaar voor (schoolgaande) fietsers en voetgangers aan en net zoals toen vroegen we een conflictvrije aanpassing van de verkeerslichten. De schrik en bezorgdheid bij vele ouders en zwakke weggebruikers zat er al in en is enkel toegenomen. Het antwoord van het gemeentebestuur is dat deze gevaarlijk situatie opgenomen is met het gewest en er nu de toezegging is tot het conflictvrij maken van de verkeerslichten. Het gewest en de gemeente engageren zich ervoor om dit zo snel als mogelijk te realiseren. Vermoedelijk zal dit voor hopelijk begin volgend jaar zijn. Het project moet men eerst uitwerken, plannen en uitvoeren. Waarschijnlijk dienen er andere palen gezet te worden om dit te realiseren.

Onze fractie volgt dit verder op en blijft zich inzetten voor een verkeersveiligere gemeente.