Kritisch vanuit de oppositie, open voor medewerking

Op 27 juni 2023, over deze onderwerpen: Vragen gemeenteraad en werking gemeente

Onze fractie leverde op de afgelopen gemeenteraad het nodige oppositie werk af.

Raadslid Kelly Van Baelen haalde een aantal tekorten in de jaarrekening aan. Budgetten die overschreden zijn en ver in het rood gaan. Hoe ziet de gemeente dit en hoe wil ze het oplossen. Ook Raadslid Ludo Lenaerts kaartte het gebrek aan ruimtelijke visie aan doordat kavels in wezel vergund worden maar niet passen. Waar is de ruimtelijke visie en hoe gaat de gemeente dit aanpakken in de toekomst?

Fractievoorzitter Geert Mangelschots haalde nogmaals aan dat de er geen participatie mogelijkheden gegeven worden aan de gemeenteraadsleden in de oppositie. Verscheidene grote projecten in onze gemeente worden afgeklopt zonder dat de gemeenteraad hier heeft over kunnen meedenken. Denken we aan de sporthal Bleukens, de verbouwing aan de kruierie en bib, de nieuwbouw van de school in Gerheide en het lokale dienstencentrum in de rozenstraat. Ons gemeentebestuur predikt dat ze aan participatie doet door de burger te laten meedenken op bepaalde momenten zoals vergaderingen van adviesraden. Maar men voert dit niet uit in de eigen gemeenteraad waar 27 verkozen vertegenwoordigers van onze inwoners zitten. Dit is een zware tekortkoming die we betreuren.

Verder twijfelen we eraan of al deze projecten haalbaar zijn. Het bestuur schermt wat met de uitleg of al deze projecten nog te realiseren zijn en op welke termijn. De nood aan keuzes dringt zich hier sterk op. Het dak van de bib bijvoorbeeld is zo lek als een zeef en dient dringend aangepakt te worden.

We roepen het gemeentebestuur op om open te staan voor het betrekken van alle gemeenteraadsleden bij belangrijke keuzes en beslissingen. Als grootste oppositiepartij in de Balense gemeenteraad blijven we (bijna als enige) de kritische vragen stellen en een vinger aan de pols houden. We nemen hier onze verantwoordelijkheid in het mandaat dat onze kiezers ons gegeven hebben.