Openbare speeltuintjes: meer onkruid dan speelzand.

In september 2021 informeerde raadslid Tom Vranckx al eens naar het groenonderhoud van de gemeentelijke buurtspeeltuintjes. In het bijzonder naar onkruid in de zandbakken. Nu een 2-tal jaar later moeten we vaststellen dat er nog niet veel veranderd is. Sommige zandbakken zijn bijna natuurspeeltuinen geworden waar het onkruid bijna meer aanwezig is dan het speelzand. Dit geld ook voor sommige petanquebanen. In 2021 kregen we o.a. het antwoord dat kinderen ook kunnen spelen in zandbakken waar wat onkruid in staat. Als het over enkele sprietjes gaat kunnen we dit inderdaad nog volgen maar als het spelen onmogelijk gemaakt wordt lijkt het er ver over. Als je gemeentelijke speelgelegenheid wil inrichten moet je het ook correct onderhouden, op alle manieren.

Wederom zei de verantwoordelijke schepen dat hij het onkruid in de zandbakken niet als probleem ziet. In zijn ogen kan er perfect normaal in gespeeld worden.

Onkruid definitief verwijderen zonder gif en zonder branden is moeilijk. Maar er is niks mis met gewone handarbeid zoals wij allemaal doen in onze eigen tuin. De huidige groenonderhoudsploegen gaan met een bosmaaier de stengels te lijf in de zandbakken wat geen oplossing is. Men kan beter de planten uittrekken met wortel en al, en liefst in op de momenten dat deze planten pas de kop opsteken. In wit zand is dit makkelijk uit te doen en als men niet wacht tot alles overwoekerd is zal er weinig tijd voor nodig zijn. Wederom geeft de schepen aan dat dit niet gaat veranderen en dat er geen tijd is om het onkruid handmatig uit te doen. Dit klopt natuurlijk als je het onkruid eerst zen gang laat gaan. Aan het begin van het seizoen alles proper zetten zal de overwoekering sterk tegen gaan. Frappant is ook dat men wel tijd blijft steken om het gras te maaien terwijl dit niet groeit door de droogte en dus meer zand verstuifd dan gras afdoet. Alle respect voor deze groenwerkers maar de aansturing kan anders.

De schepen geeft aan dat mensen zich moeten aanpassen aan het veranderende milieu en zich over onkruid moet kunnen zetten. Indien dit in een natuurlijke speeltuin is gaan we hierin mee. Natuurlijke speelelementen, een open zandplek of berg zijn zeker een meerwaarde. Uiteraard wel met bestrijding van netels, sistels, bramen die hindelrijk kunnen zijn en woekeren. Maar in een zandbak met omranding en wit speelzand hoort simpelweg geen onkruid.

Op de foto's kan u zelf oordelen. Voor de schepen is er geen probleem en zal er niks veranderen. Onze visie is dat als men zandbakken en speelgelegenheid aanbied dat men deze ook moet onderhouden.