Langdurige leegstand oplossen en verwaarlozing tegengaan

Leegstaande woningen en gebouwen zijn iets waar elke gemeente mee te maken krijgt. Wegens talrijke oorzaken kunnen deze panden in onbruik raken voor korte of langere tijd. Dit kan op den duur aanleiding geven tot een verwaarloosd uitzicht, vandalisme en in het ergste geval leiden tot gevaarlijke situaties. Om dit in kaart te brengen neemt de gemeente deze panden op in een leegstandregister en kan je als gemeente hier actief tegen optreden door de eigenaars aan te spreken en hen te wijzen op de mogelijkheden.

De gemeente kan een leegstandheffing opleggen die eigenaars moet aansporen om actie te ondernemen.

In Balen-Olmen kiest het gemeentebestuur voor een activeringsbeleid en als één van de weinige Kempense gemeenten (samen met Retie, Ravels, Baarle-Hertog, Merksplas en Rijkevorsel) voor het niet opleggen van een heffing.

Uit de cijfers en de evaluatie die door het Kempens Woonplatform in 2021 werd opgemaakt blijkt dat er ca. 211 woningen en gebouwen in het leegstandregister zijn opgenomen, 370 niet opgenomen en 484 geschrapt. Men stelt dat het niet voeren van een leegstandheffing in Balen-Olmen onherroepelijk leidt tot een hoger aantal woningen op het leegstandregister en dit omdat woningen langer leeg blijven staan. Al wordt wel duidelijk uit de evaluatie dat in Balen sterker wordt ingezet op het in kaart brengen en inventariseren van leegstaande woningen dan in de meeste andere gemeenten en dat deze sterke proactieve aanpak toch leidt tot het overtuigen van heel wat eigenaars om hun leegstaande panden terug te activeren. Een pak meer dan in andere gemeenten. Een pluim voor de betrokken diensten die voor dit proactieve beleid zorgen. Verder concludeert men in de evaluatie dat er in gemeenten zonder heffing gemiddeld een tragere schrapping is en er gemiddeld meer woningen langdurig in het register staan. Zoals ook in Balen-Olmen waar 90 panden langer dan 5 jaar in het leegstandregister staan waarvan zelfs 25 panden meer dan 10 jaar. Deze eigenaars laten zich blijkbaar niet activeren en hier dringt zich dan toch een andere aanpak op."

Volgens onze fractie zorgt een heffing (vanaf een bepaalde termijn leegstand) ervoor dat eigenaars sneller de stap zetten naar de verhuurmarkt of verkoop als men zelf niet in het gebouw wil/kan gaan wonen. Hierdoor blijven panden niet eeuwig leeg staan tot ze verkrotten wat gevaarlijke situaties alsook verloedering van de omgeving met zich meebrengt. Het aantal beschikbare huurwoningen zou hierdoor mogelijks ook toenemen. We betreuren dat het gemeentebestuur ervoor kiest om geen extra stappen te ondernemen tegen de langdurige leegstand en de situatie te laten zoals het is.