Vlaams minister Zuhal Demir blijft zich inzetten voor de motorcross

Op 20 april 2023, over deze onderwerpen: Leefmilieu

Mooie dag voor motorcross-liefhebbers in Vlaanderen.

Lawaaisporten, of het nu motorcross of rallycross is, ze staan onder druk. De beperkte ruimte in Vlaanderen, het toenemende belang van milieu- en andere normen zorgen voor ‘kopzorgen’ voor vele sportliefhebbers. Als minister kan je dan twee dingen doen: je kop in het zand steken of je nek uitsteken om de sport te verzoenen met de omgeving. Al drie jaar lang kies ik voor het laatste.

Drie jaar geleden liep de vergunning voor de motorcrossomloop Heeserbergen in Lommel af. De vergunning van de provincie Limburg werd toen vernietigd na een beroep van een buurtbewoner, waardoor het op mijn bureau kwam te liggen. Een jaar later gaf ik de vergunning met de nodige randvoorwaarden. Ik was toen van mening dat ik geen kans zou laten liggen om de toekomst van deze sport in Vlaanderen te verzekeren en het samenspel tussen leefmilieu en omwonenden op te zoeken. Ik geloof vandaag, drie jaar later, nog steeds dat dit een keuze is in het algemeen belang. Of we het nu willen of niet, motorsporten horen bij Vlaanderen.

Ons land heeft een lange geschiedenis in motorhelden met helmen. Van Stefan Everts tot Joël Smets. En vele jongeren staan in de rij klaar. Maar dan hebben ze ruimte nodig. Daarom heb ik gisteren aan de motorcrossers van Lommel een vergunning afgeleverd die internationale wedstrijden op hun terrein opnieuw mogelijk maakt. Niet onvoorwaardelijk, maar opnieuw onder de strenge voorwaarde dat de omwonenden maximaal gevrijwaard worden van geluidshinder. Zo verzoenen we onze lawaaisporten met hun omgeving.

Het is een van de vele dossiers op rij. Eerder leverde Vlaanderen voorwaardelijke omgevingsvergunningen af voor het HondaPark in Olmen, het Glosso Circuit in Arendonk, het motorcrossterrein van Lille en het autosportcircuit van Zolder.

Het voortbestaan van de motorsporten in Vlaanderen willen we garanderen. Maximaal rekening houden met de omgeving en de buurtbewoners hoort daarbij. Maar als iedereen wat water bij de wijn doet en pragmatisch aan een compromis meewerkt, geraken we erg ver. Laten we dat samen in vele dossiers bewijzen. In het belang van sportief Vlaanderen.

Vlaams minister Zuhal Demir