Vlaamse regering zet GRUP leidingstraat Antwerpen-Ruhr stop.

Op 24 januari 2023, over deze onderwerpen: Leefmilieu

Beslissing Vlaamse Regering 20 januari 2023: stopzetting GRUP

De Vlaamse Regering besliste op 20 januari 2023 het GRUP Leidingstraat Antwerpen-Ruhr stop te zetten. Het project zal grondig bijgestuurd worden om onteigeningen te voorkomen, natuurschade zoveel mogelijk te vermijden en de leidingstraat in te schakelen in de klimaat- en energietransitie. Aan de industrie wordt een uitgesproken engagement gevraagd vooraleer een nieuwe startnota aan de regering kan worden voorgelegd.

Convenant met de industriële partners

De Vlaamse Regering vraagt een sterk engagement van de bedrijven en zal een convenant afsluiten. Daarin concretiseren de industriële partners formeel hun intenties en timing voor het gebruik van de leidingstraat en voor het beheer, de financiering en het nodige flankerend beleid. De Vlaamse regering zal pas overgaan tot een doorstart in dit proces wanneer deze convenant afgesloten is.

Tracés herbekijken

Wanneer het proces wordt hernomen, zullen de tracés geoptimaliseerd worden zodat geen woningen of gebouwen worden getroffen en de impact op natuur zoveel mogelijk beperkt wordt. Dit zal gebeuren in overleg met de betrokken lokale besturen en middenveldactoren.

Vlaams Minister van Leefmilieu Zuhal Demir legt uit:

"De voorbije maanden werd een leidingstraat tussen de Antwerpse haven en het Ruhr-gebied doorheen Vlaanderen onderzocht. Dat bracht, begrijpelijk, heel wat bezorgde reacties met zich mee. Steeds heb ik gezegd dat ik voor al die reacties begrip heb, en dat ik ze ook ter harte zou nemen. Daarom werd vandaag beslist het planproces voor deze leidingstraat stop te zetten.
Eerst en vooral is voor mij duidelijk dat het project grondig bijgestuurd zal moeten worden om alle onteigeningen voor gebouwen te voorkomen, natuurschade maximaal te voorkomen en de leidingstraat volledig in te zetten voor de klimaat- en energietransitie richting minder fossiel.

Maar nog meer: er blijft voor mij nog te veel onduidelijkheid is over de concrete benutting van de leidingstraat door de industrie. Voor welke bedrijven, welke stoffen, wanneer precies en waarom? Daarom beslisten we ineens ook dat er geen doorstart van het project komt tot wanneer de industrie formeel haar bedoelingen kenbaar maakt.

De voorbije maanden onderzochten vele experten het dossier. Een ruimtelijk onderzoek van de mogelijke tracés maakte duidelijk dat het mogelijk is de impact op woningen, bedrijven, natuur en bos sterk te beperken door tracé-aanpassingen. Meer nog, mits grondige aanpassingen op het noordelijke en zuidelijke tracé zijn geen onteigeningen van woningen of bedrijfsgebouwen nodig. Bij het centrale tracé kon dat niet. Daarom sloten we dit tracé ook al volledig uit. De tracés waren daardoor sowieso niet langer gelegen op het grondgebied van Beringen, Dilsen-Stokkem, Hasselt, Leopoldsburg, Maaseik, Zandhoven. Desondanks heeft de regering beslist de procedure stop te zetten.

De komende periode wordt gebruikt om verder te overleggen met de betrokken lokale besturen en actoren. De bal ligt evenwel in het kamp van de industrie. Ja, een leidingstraat kan een meerwaarde zijn voor onze economie en de energie- en klimaattransitie. Maar neen, te grote impact op ons leefmilieu en onze mensen aanvaarden we niet willens nillens."