Standpunt aanvraag vergunning voor mega windmolen aan de berkenbossen - Kelly Van Baelen

Op 17 februari 2021, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Vragen gemeenteraad en werking gemeente, lokaal werk

Vraag op de gemeenteraad van 22/02/2021:

Zoals jullie weten worden inwoners van de Berkenbossen geconfronteerd met plannen om op het bedrijfsterrein van het nabijgelegen AGC in Mol een 200m hoge windturbine te bouwen. Op het industrieterrein zijn reeds 3 kleinere turbines aanwezig. De 4e turbine wordt verder weg van het kanaal ingepland waardoor deze veel dichter bij de woonwijken komt te staan en bovendien ook nog eens veel groter en 50m hoger zal zijn dan de bestaande. Deze inwoners zijn bezorgd om meerdere redenen. De belangrijkste: slagschaduw, geluidsoverlast, zicht-vervuiling en een daling van de waarde van hun vastgoed. Meerdere Balense gezinnen tekenden bezwaar aan bij gemeente Mol en klopten ook aan bij het gemeentebestuur van Balen om hen te ondersteunen.

De buurtbewoners alsook onze N-VA fractie hadden graag van u vernomen welk standpunt Balen als gemeente in deze zaak zal innemen temeer omdat deze molen wordt ingepland op een wel zeer korte afstand van een Balense woonwijk. De woning aan het eind van de Zilverberkdreef ligt amper 260m van de turbine vanaf wat zeer weinig is. Vanuit N-VA Balen-Olmen keuren wij dergelijke grote projecten met een grote impact op de woonkwaliteit van enkele tientallen Balense gezinnen niet goed. Wij hopen dan ook dat het gemeentebestuur onze bezorgdheid deelt en alles in het werk stelt om de woonkwaliteit van zijn inwoners te bewaken.