Feit of fictie?

N-VA voert een kilometerheffing voor personenwagens in.

Volgens verschillende media en partijen zal Ben Weyts als Vlaams minister van Mobiliteit een kilometerheffing invoeren waardoor iedereen die de auto gebruikt extra zal betalen, een extra pestbelasting aldus bovenop de kosten die we reeds betalen. Afhankelijk van de bronnen spreekt men van 0,02 tot 0,05 euro per afgelegde kilometer, dit zonder enig onderscheid. Zowel werknemers en werkgevers die veel kilometers afleggen voor het werk zullen de dupe zijn en honderden euro’s aan extra belastingen moeten betalen.

Fictie: Dit artikel is incorrect
over deze onderwerpen:
Mobiliteit

De N-VA voert GEEN kilometerheffing in!

De afgelopen dagen was er heel wat beweging rond de befaamde kilometerheffing van N-VA minister Ben Weyts. De media en oppositie reageerde zo hevig als een stier op een rode lap dat zelfs veel partijgenoten het bos door de bomen niet meer zagen. Conclusie? Helaas werd alles extra opgeklopt naar aanloop van de verkiezingen. Maar wat is hier nu van aan? Wat is een feit en wat is fictie? N-VA Balen-Olmen zocht het uit!

De N-VA voert GEEN kilometerheffing in! Deze Vlaamse regering bestudeert de kilometerheffing voor personenwagens enkel nog maar, dit om tot een oplossing te komen voor de dagelijkse fileproblemen in ons land die tot frustratie leiden. Hierover werd nog geen definitieve beslissing genomen maar het behoorde tot één van de onderzochte opties. Binnen de werkgroep omtrent dit topic is de N-VA één van de partijen die zal meebeslissen over de eventuele uitrol van de kilometerheffing en veruit de meest sceptische. Het idee van een slimme kilometerheffing voor personenwagens zijn we weliswaar genegen omdat het aanhoudende fileprobleem ons daartoe aanmaant. Roepen van aan de zijlijn zonder concrete voorstellen die tot een efficiënte oplossing leidt is makkelijker dan ernaar te zoeken.

Ook voor ons zijn er enkele belangrijke voorwaarden: rekeningrijden mag géén belastingverhoging voor de Vlaming zijn. De bestaande verkeersbelastingen (jaarlijkse verkeersbelasting, belasting op in verkeerstelling) zullen voor de Vlamingen afgeschaft moeten worden en we krijgen extra inkomsten van buitenlandse bestuurders. Die netto inkomsten investeren we opnieuw in mobiliteit, in een beter wegennet of openbaar vervoer bijvoorbeeld. Het uiteindelijke doel moet daarnaast ook zijn dat de files nihil worden. Dit doordat een slimme kilometerheffing afhankelijk is van oa. plaats en tijdstip. Volgens Touring loopt het ‘vrijetijdsverkeer’ op tot 34% tijdens de spits. Als de kilometerheffing deze mensen een stimulans geeft om hun verplaatsing op een ander moment te maken of een ander vervoersmiddel te gebruiken heeft dat al een enorme impact op de files. Het systeem van zo’n slimme kilometerheffing is ook eerlijker: je betaalt voor gebruik in plaats van voor bezit. Een soort “de gebruiker betaalt”. Ook de milieukenmerken van het voertuig zullen een rol spelen waardoor het gebruik van “properdere” auto’s gestimuleerd wordt.

Een speciale regeling voor de werkende Vlamingen moet ervoor zorgen dat zij absoluut niet geviseerd worden. Het kan niet zijn dat men gestraft wordt omdat men voor het werk een noodzakelijke auto verplaatsing moet doen. Ook is er absoluut nog geen knoop doorgehakt wat betreft welke tarieven op welke wegen zouden moeten gelden en welk soort wagens hoeveel zullen moeten betalen. De N-VA waakt erover dat het geen belastingverhoging wordt! Ook de privacywetten moeten uiteraard gerespecteerd worden in het uiteindelijk gekozen systeem. De systemen zoals eCall en de kilometerheffing voor vrachtwagens tonen aan dat dat kan.

De automobilist mag zeker ook niet vergeten dat hij iets terugkrijgt voor de kilometerheffing: in ruil voor de heffing, krijgt hij/zij minder files, minder stress, meer voorspelbaarheid, minder geluidsoverlast, een grotere verkeersveiligheid, minder tijdverlies, een grotere leefbaarheid en meer investeringen in de weginfrastructuur en alternatieven zoals openbaar vervoer en fietsinfrastructuur. Dit zijn de doelen. De investeringsbudgetten bij mobiliteit zijn in 2018 al serieus verhoogd en precies daar waar er is geïnvesteerd is de filezwaarte afgenomen. Afgelopen legislatuur is er 10 miljard euro geïnvesteerd, in de volgende moet deze investering nog verhogen. De volgende regering zal grote knelpunten als het Oosterweeldossier in Antwerpen en de Grote Ring rond Brussel moeten aanpakken , maar zal verder moeten investeren in alternatieven. Zoals nu al de budgetten voor fietsinfrastructuur verhoogd zijn. En daar zie je sneeuwbaleffecten: steeds meer mensen fietsen.

Kortom: al de opties worden bekeken en onderzocht maar er is nog niets beslist. Het invoeren van deze kilometerheffing kan enkel als het totaal plaatje positiever is voor de Vlamingen dan de huidige systemen en anders niet!