BIN netwerken in de strijd tegen criminaliteit

Buurtinformatienetwerken zijn een samenwerking tussen de politie, de burgers en de lokale overheden om de communicatie in de strijd tegen en de preventie van criminaliteit binnen een bepaalde wijk te verbeteren. Wij vinden dit een belangrijk instrument om het veiligheidsgevoel onder de inwoners te vergroten. Graag willen we dat de gemeente dit ondersteunt en meer haar schouders onder zet. Gemeenteraadslid Tom Vranckx bracht dit op de gemeenteraad en stelde enkele vragen: • Graag willen we weten hoe het gemeentebestuur staat tov deze BIN? • Hoeveel BINs zijn er in onze gemeente? • Wat is de termijn om een BIN operationeel te malen? • Wat is de evaluatie van deze netwerken? Hoe staat de politie en het gemeentebestuur hier tegenover?" Burgemeester Sofie Leysen antwoordt dat buurtinformatienetwerken inderdaad nuttig zijn. Ook het politiecollege van de politiezone is, net als de gemeente, voorstander van buurtinformatienetwerken. In periodes dat er veel ongewenste zaken gebeuren, is het BIN doorgaans heel actief, terwijl het enthousiasme wat daalt indien er niks verkeerd gebeurt. De burgemeester stelt dat er in de politiezone momenteel 15 BIN's actief zijn, waarvan 5 in Balen. Vanuit de politie wordt het belang benadrukt van het laten groeien van onderuit, maar in de praktijk blijkt dat de politie toch ook best actief werft. Wanneer een buurt geïnteresseerd is, wordt er een infoavond georganiseerd. Hierbij geeft de politie een presentatie aan de aanwezigen waarna ze vrij vragen kunnen stellen. Er wordt een BIN-coördinator gekozen voor deze specifieke BIN (iemand van deze buurt). Deze krijgt later ook toegang tot de applicatie. Daarna wordt de telecomoperator in kennis gesteld, dat de applicatie/website beheert. Er wordt een charter/protocol opgesteld naar de vorm die opgelegd werd door FOD Binnenlandse zaken. Dit charter omvat de inhoud van het BIN, werking, buurtomschrijving etc…90/105. Dan moet het protocol betekend worden. Dit gebeurt door de korpschef, de betrokken burgemeester en de BIN-coördinator. Dit protocol/charter wordt dan opgestuurd naar de FOD Binnenlandse zaken ter goedkeuring. De dag na de betekening wordt het BIN meestal op actief gezet. De duurtijd van het opstarten van een BIN varieert sterk, en kan enkele maanden duren. De evaluatie van de BIN's ligt bij de politiezone. Jaarlijks maakt de politie een overzicht over het aantal BINS, hoeveel leden er zijn bijgekomen en het aantal BIN-berichten dat verzonden werd. Ook wordt er op regelmatige basis kortgesloten met de coördinatoren. Gemeenteraadslid Tom Vranckx nam een jaar geleden het initiatief om een BIN op te richten voor de Soef. Ook personen uit de Breden Els en Rijsbergdijk waren betrokken. Het eerste gesprek met de politie liep vlot, maar nadien viel het stil, ook nadat terug met hen contact werd genomen door de buurt. Hij vroeg dan ook hoe het hiermee verder moet? Ook omdat betrokkenen uit de buurt verder willen werken aan het veiligheidsgevoel en vragende partij blijven voor het BIN. Burgemeester Sofie Leysen antwoordt dat vanuit de gemeente zal geïnformeerd worden bij de politie wat er eventueel schort.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is