De plaatsing het gebruik van digitale snelheidsborden in onze gemeente

Op 4 juni 2025, over deze onderwerpen: Standpunten en vragen en opmerkingen over onze gemeente.

We zien de laatste tijd meer en meer digitale snelheidsborden verschijnen in de straten van onze gemeente. Een goed instrument om mensen attent te maken op hun snelheid. En hopelijk de snelheidsovertreders op andere gedachten te brengen. Gemeenteraadlsid Tom Vranckx stelde hieromtrent enkele vragen aan het gemeentebestuur.

Momenteel staan er snelheidsborden op volgende locaties:

1. Oosthamsesteenweg (momenteel defect)

2. Schoolstraat en Olmense Markt

3. Broekstraat (2)

4. Bukenberg

5. Scheps (2)

6. Grees

7. Steegsebaan (1)

8. Ongelberg (2)

9. Sportlaan

10. Kapelstraat

11. Savelberg – Stappersdijk

12. Deliestraat

13. Breden Els

14. Gooreersels (als test)

Schepen van mobiliteit Werner Hens geeft aan dat de gemeente de laatste jaren verschillende borden aankocht, en de intentie heeft dat te blijven doen. Bij de keuze van de plaatsen wordt vooral de nadruk gelegd op ontsluitingswegen en op wegen met drukker verkeer. Voorts ook wegen waaromtrent meldingen komen of waaromtrent er een vermoeden is dat er een snelheidsprobleem is. De borden zijn er volgens de schepen in de eerste plaats om te sensibiliseren, om de bestuurders attent te maken op de snelheid waarmee ze rijden. Niet iedereen rijdt moedwillig te hard en deze borden herinneren de bestuurders aan het snelheidsregime. Voorts is een aantal borden (de laatst aangekochte) ook in staat om de snelheden te registeren, die worden bijgehouden op een SD-kaart in het toestel. De meeste borden staan ingesteld om een snelheid weer te geven tot 75km/u. Hogere snelheden worden niet weergegeven maar wel geregistreerd. Dit om er geen wedstrijdje van te laten maken.

Op onze vraag om de geregistreerde snelheden in te kunnen kijken gaf men aan dat het niet zo eenvoudig is om een gebruiksvriendelijk overzicht te kunnen geven van de gemeten snelheden per bord van het voorbije jaar. Niet alle borden houden de gegevens bij, enkel pas de laatst aangekochte borden. Het uitlezen van de SD-kaarten vraagt meer inspanningen en levert ook enkel ruwe data op. De analyse vergt dan heel wat manuele inspanningen, dus is heel arbeidsintensief. Er wordt nog een manier gezocht om dit gebruiksvriendelijker te maken, bv gegevens rechtstreeks via een draadloos systeem doorgeseind krijgen, maar de leverancier van de borden heeft hier nog geen oplossing voor.

De laatste borden kunnen ook verplaatst worden op een eenvoudige manier. Ze kunnen hergebruikt worden op andere locaties. Indien vastgesteld wordt dat er een snelheidsprobleem is in de straat, dan wordt intern bekeken welke verkeersmaatregelen genomen kunnen worden. In theorie zijn alle beschikbare verkeersmaatregelen mogelijk, maar er wordt rekening gehouden met de concrete situatie. 89/105 85% van de automobilisten houdt zich aan de maximum snelheid. Er zijn altijd uitschieters, en die beïnvloeden het subjectieve gevoel in de straat.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is