Gemeente Balen wil parking aan de Olmense Markt Verkopen!

Op 5 maart 2024

Waar gaan we in Olmen onze auto’s nog mogen parkeren en kunnen we nog iets organiseren? De gemeente Balen wil de nieuw aangelegde parking, naast de Olmense Markt verkopen aan een projectontwikkelaar, die er dan 6 woningen en 24 appartementen kan bouwen, met een ondergrondse garage, met ingang langs de markt en uitrit langs de Kloosterstraat.

Op de gemeenteraad van vorige maandag 26 februari werd namens de N-VA fractie Balen-Olmen door gemeenteraadslid Ludo Lenaerts het gemeentebestuur hier op geïnterpelleerd: “Als tegenprestatie zou de projectontwikkelaar de kostprijs van de grond betalen en in een openbaar gebruiksrecht van 30 jaar voor 14 parkeerplaatsen (advies van IOK is 99j) in de ondergrondse garage voorzien. Op dit ogenblik kunnen er op de parking ook 14 wagens parkeren, maar die capaciteit zou makkelijk kunnen verdubbelen, als men het volledige perceel in gebruik neemt. De gemeente heeft dit perceel uitdrukkelijk aangekocht in 2018, voor het maken van een parking in het kader van “Olmen 21”, met dit project wil onze gemeente van de huidige markt een gezellige groene ontharde ruimte maken met waterpartijen en wadi’s zodat al het oppervlaktewater van de markt en aanliggende huizen opgevangen en/of laat infiltreren.” Hiervoor heeft de gemeente begin 2024, samen met 5 andere Kempense gemeenten IOK een subsidie aanvraag (EFRO= Europa) laten indienen onder de naam “Kempen Breekt uit”. Citaat ‘Kempen breekt uit’ initiëren een geleidelijk herstelproces van de sponswerking van zandige gronden van de Kempen, met name van de hoger en droger gelegen gronden in de dorpskernen. Precies op die locaties zorgt hemelwaterinfiltratie voor de aanvulling van de grondwatervoorraden in de provincie Antwerpen en Vlaanderen, een reserve voor de droge periodes, ook op langere termijn”

Dit project voorziet dat deze her aanleg moet gerealiseerd zijn tegen ten laatste 2027. Wat wil men doen: Omvorming marktplein van dorpsparking tot dorpspark.

• Door opbreken van:
    • 1460 m² verharding en vervanging door water passerende/waterdoorlatende verharding
    • 35 m² verharding en aanleg waterpleintje
    • 500 m² verharding en vervangen door plant vak en eventueel nieuwe boordsteen
    • 500 m² verharding en vervangen door wadi met kruiden/gras
  • Aanplant bio-divers groen (o.a. bomen, struiken, containerplantjes) en groeiruimte voor bestaand groen (vb. vergroten boomspiegels)
  • Plaatsing regenwaterput voor hergebruik hemelwater • 1 overkapping (schaduw/koelte) met natuurlijke elementen
  • Toegang auto wordt maximaal geweerd

Als de gemeente Balen de parking aan de Olmense Markt wil verkopen en op de markt de auto’s maximaal worden geweerd! Waar gaan we in Olmen onze auto’s nog mogen/kunnen parkeren? Waar kan men nog iets organiseren … kermis… carnaval …?