Groen…Groen … Groen … Maar eerst gaan we de bomen omdoen. Eerst bomen omzagen en nadien zich beklagen!?

Op de gemeenteraad van maandag 24 januari legde het gemeentebestuur van Balen de goedkeuring van het “Woonomgevingsplan Olmen “ voor. Een visie hoe men wonen en groen hand in hand wil zien in Olmen en op termijn met uitbreiding in de gehele gemeente. Minder bebouwing en meer ruimte voor groen. Want meer groen in onze woonomgeving zorgt voor rust en ontspanning, betere waterinfiltratie, betere luchtkwaliteit meer recreatieve mogelijkheden met andere woorden “betere woonkwaliteit”. Iets waar niemand op kan tegen zijn toch? Echter zijn er zeer veel vragen bij dit plan te stellen. Mooie woorden maar haalbaar in de praktijk?

Het moto van het gemeentebestuur: Luister naar onze woorden en lees onze geschriften maar … kijk niet naar onze daden.

Het is spijtig dat het huidige gemeentebestuur, dat al vele jaren aan het bestuur is, nu pas een visie schijnt te hebben op wonen in onze gemeente. En dat ze al die tijd bezig is om eindelijk een visie hieromtrent te ontwikkelen. Voor een landelijke gemeente zoals de onze is (en was er nog meer) er veel natuur aanwezig zowel versnipperd als in grotere oppervlakten. Elk stukje heeft zijn meerwaarde. In deze tijden van klimaatbewustheid en milieuproblematiek probeert men overal om natuur en mens hand in hand te laten gaan. Iets wat ons gemeentebestuur ook zegt en uitschreef.

We stellen echter spijtig genoeg keer op keer vast dat ons gemeentebestuur de mond vol heeft over groen en klimaat … maar als het er op aankomt, men blijkbaar liever schoonschip maakt en men bij verkavelingen een kaalslag toelaat, die na 50 jaar nog niet gecompenseerd is. De woorden van onze schepenen van ruimtelijke ordening zijn letterlijk: “bouwgrond is bouwgrond en daar moet op gebouwd kunnen worden, dus mag men elke boom afzagen.” Dit heeft hij al tot zijn eigen verveling verscheidene malen herhaald. Terwijl men perfect bij verkavelingen al jaren kan opleggen dat er een percentage bomen/groen moet behouden blijven. Maar dat vraagt een andere echte beleidsvisie, daadkracht voor een dynamisch creatief woonbeleid.

Enkele recente voorbeelden:

  • De Bosberg (thv de Deliestraat) een verkaveling van IOK, waar men alles wat enigszins op een boom leek kapte en dan belooft, dat men boompjes gaat planten die na 2 of misschien wel 3 generaties, de huidige gaan benaderen en evenveel woonkwaliteit gaan leveren. Spijtig maar helaas… waarom geen waardevolle bomen inventariseren en de plannen aanpassen zodat men onmiddellijk een park gevoel heeft?
  • Kruisblokken - Veldstraat waar een projectontwikkelaar de toelating kreeg om een heel loofbos te kappen en er een betonvlak, zo groot dat er een helikopter kan op landen, voor in de plaats legt. Maar er bleef geen boompje overeind… 
  • Kromstraat verkaveling (woon-landschapslint) dat uitgeeft op de Netevallei. Met zicht op het Smalbroek (Natuurgebied) en links een functionerende hoeve (Smalbroek) en rechts de Pannenhoeve die heropgebouwd wordt. Hier gaf het gemeentebestuur de toelating om een verkaveling van meerdere gekoppelde woningen te realiseren op zeer smalle percelen. De omgeving bestaat uit het open gebied zoals omschreven en aan de andere kant openbebouwing op percelen van 20m. Een historische blunder van formaat.

Kortom: Zoveel mogelijk waardevolle bomen kappen, zoveel mogelijk bebouwing op de gronden proppen en zo weinig mogelijk rekening houden met zijn eigen woonbeleidsvisie of woonomgevingsplan.

Woonbeleidsvisie/ Woonbeleidsplan (WOP) Olmen 21

Met dit plan laat men nu zien hoe het bestuur in de toekomst de ruimtelijke ordening en het uitzicht van Olmen ziet. Met andere woorden gaat men hier de regels bepalen waar toekomstige bouwers en verbouwers aan moeten voldoen. Hoe en wat je mag bouwen in het kerngebied (centrum), in de centrumwijken en de zogenaamde woon/landschapslinten (wegen rond het dorp met lintbebouwing) en zelfs waar men welke activiteiten gaat kunnen uitvoeren zoals o.a. HoReCa. Volgens onze fractie is het een vrij theoretische benadering van onze woonomgeving en houdt men weinig rekening met de praktische realiteit en uitvoerbaarheid.

Participatie van de bevolking

Volgens het gemeentebestuur is dit plan tot stand gekomen met inspraak van de inwoners ,van Olmen. Maar onze fractie stelt dat dit toch met de nodige korrels zout genomen moet worden. Doordat het plan zich eerst enkel toespitste op het centrum (kerngebied) van de deelgemeente Olmen, zijn er vooral mensen van dat centrumgebied op af gekomen en weinig van buiten het centrum. Men heeft gaande weg het proces de doelstelling verandert (Olmen Centrum naar deelgemeente Olmen… en bij uitbreiding gans Balen). Ook de gemeenteraadsleden werden niet actief betrokken, bij dit zeer ingrijpend proces, dat het beeld van onze gemeente gaat bepalen. Samen nadenken over de ruimtelijke ordening van onze leefomgeving, is zeker een nuttige en noodzakelijke oefening maar moet wel representatief gebeuren.

Enkele opmerkelijke punten uit het plan:

Lintbebouwing aanpakken door huizen achter elkaar ipv naast elkaar te bouwen (bouwen in de tweedelijn). Men past dit stedebouwkundige principe toe wat betreft het bouwen in de tweedelijn in de woon-landschapslinten (Kromstraat-Stotert…Bukenberg …) dit gaat in tegen het landelijke karakter en de daarbij horende kwalitatieve woonomgeving. Bouwen in de tweedelijn wil zeggen dat men twee woningen achter elkaar mag bouwen, maar de kavel er naast moet vrijlaten als “tuinkamer”of ”landschapskamer” als een doorgang naar de achterliggende gronden , als ruimte voor hobbylandbouw en het planten van bomen. Wat met nutsleidingen naar de 2de bouwlijn? Wat met bereikbaarheid? Wat met zoninval?...

Het kerngebied van Olmen is wel zeer eng omschreven. Vroeger sprak men steeds over de grens aan de kruising Veldstraat/Heistraat/Oosthamse Steenweg/Bosstraat tot aan de Lei. In de andere richting tot aan het Kanaal en de ganse Berkenlaan en het begin van de Broekstraat.

Blijkbaar mag er alleen in het centrum van dorpskern HoReCa en niet in het landelijk gebied of het moet in een gerenoveerde hoeve. Wat verstaat het gemeentebestuur onder een gerenoveerde hoeve? Daar de mogelijkheden heel beperkt zijn, is dit zeker een rem op mogelijke ontwikkelingen, tot een bruisende leefgemeenschap.

Groene stapstenen en waterlopen ruimte geven. Het invoeren van groen in de woonomgeving is zeker en kwalitatief pluspunt. Binnen de kern van Olmen zijn nog dergelijke openruimtes aanwezig. Waarom worden deze niet opgenomen? We denken hierbij aan de ruimte tussen De Lei/Olmensemarkt achter het PC Den Olm.

Geen ruimte meer voor de jeugdbeweging? Een van de groene stapstenen is de groene cultuurhistorische pastorij site met inbegrip van de jeugdlokalen en de omliggende woningen. Wij vroegen aan het gemeentebestuur toelichting wat de impact zou zijn voor de lokalen van de Chiro. Schepen Kenis gaf aan dat dit woongebied is en dus voor bebouwing in aanmerking komt. Met deze uitleg moesten wij het doen.

Oude GECORO die advies geeft?!

Al de zaken rond ruimtelijke ordening moeten ook de GECORO of gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening passeren. De GECORO die zijn advies uitbracht over het “Woonontwikkelingsplan Olmen 21” is de GECORO van de vorige legislatuur, die eindigde in 2018. Op de dag van vandaag 24 januari 2022, heeft de gemeente nog geen nieuwe GECORO samengesteld! Terwijl dit wel zo zou moeten…

Waar blijft de geest van de woonbeleidsvisie???

Door de ervaringen die we de afgelopen maanden hadden in verband met verkavelingen die de meerderheid goedkeurde, waarbij men ingaat tegen de regels die hier voorgesteld worden, wat betreft perceelbreedte, groenvoorziening, kaalkap, betonverharding… fronsen we wel onze wenkbrauwen. Men gunt tegelijk de ene na de andere kaalslag vergunning terwijl men ook oppert dat men meer natuur en bos wil behouden?! Of zoals we in Balen zeggen: Ze blazen koud en warm tegelijk! Waarom paste men de afgelopen maanden/jaren de geest van deze woonbeleidsvisie al niet toe?

Het gebrek, tot op vandaag aan de nodige overleg organen, waarbij de gemeenteraad echt actief betrokken wordt bij de tot standkoming van besluitvorming, stemt tot nadenken. Zulke ingrijpende regels die het uitzicht van onze gehele gemeente aangaat moeten uitgewerkt worden met al de vertegenwoordigers van de bevolking, de gehele gemeenteraad.

Onze N-VA fractie stemde tegen deze beleidsvisie, omdat we tot nu toe geen of weinig beleid ervaren hebben, die ons het vertrouwen geeft dat men dit effectief dynamisch en positief naar woonomgeving en klimaat gaat toepassen en actief opvolgen. Zoals al eerder gezegd: we vrezen dat de daden van het bestuur hun woorden en geschrift niet gaat volgen.

Onze visie

Door de mogelijkheid van tweegezinswoningen of 3 generatiewoningen de mogelijkheid tot het plaatsen van mobiele zorgwoningen, ontstaan er extra dynamische woonmogelijkheden die zeker kunnen bijdragen tot een beter sociaal weefsel. Onze fractie staat positief tegenover het uitwerken van duidelijke dynamische ontwerprichtlijnen die een goede leidraad kunnen zijn naar een beter woonbeleid. Een permanente evaluatie en opvolging van het woonbeleid is een grote uitdaging voor het gemeentebestuur, maar kan er voor zorgen dat de woonkwaliteit zo optimaal mogelijk gewaarborgd kan worden.

Verdichten van de kernen met het maximaal behoud van bestaand groen. In de eerste plaats inzetten op behoud en aanvullen met aanplant.

Niet enkel particulieren opleggen dat ze groen moeten aanplanten maar als gemeente ook zelf initiatieven nemen om gronden te bebossen, zoals voorzien door de Vlaamse overheid. Waar subsidies voor te krijgen zijn.

Het is in Balen-Olmen hoogtijd dat men de daad bij het woord voegt. Uitvoeren wat men predict. En een echte participatie voeren met alle gemeenteraadsleden en betrokkenen. Zeker een uitdaging, maar vooral een voorbeeld van goed en doordacht beleid.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is