Het audioverslag van de gemeenteraad kan een stuk gebruiksvriendelijker gemaakt worden.

Op 26 maart 2024, over deze onderwerpen: Standpunten en vragen en opmerkingen over onze gemeente.

Van elke gemeenteraad in Balen-Olmen wordt het geluid opgenomen. Naast een geschreven verslag is er dus ook een audioverslag beschikbaar. Dit is een handige tool om de raadsleden aan het woord te horen en de nuances mee te kunnen krijgen. Iets wat via schrift toch anders overkomt. Het raadplegen van deze audioverslagen kan je via de website van de gemeente. Echter laat het gebruiksgemak wat te wensen over. Er is geen mogelijkheid tot het bekijken van elke agendapunt apart. Als je een punt wil bekijken dat na 45 minuten is behandeld zal je de volle 45 minuten moeten uitzitten. In omliggende gemeenten kan dit wel en worden zelfs foto’s getoond van de personen die aan het woord zijn.

Gemeenteraadslid Ludo Lenaerts kaartte dit punt aan op de gemeenteraad: “Als men de burger mee wil krijgen in heel de werking van de gemeenteraad en de interesse vergroten dan moet men het ook zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken om het te kunnen volgen. Maar ook voor de raadsleden zelf die punten willen her beluisteren zou het een stuk makkelijker kunnen. We hopen dat ons gemeentebestuur een voorbeeld neemt aan andere gemeenten en dit gegeven aanpakt.”

Schepen Borgmans geeft aan dat men ooit gekeken heeft naar allerhande systemen maar men de investering te hoog vond omdat bitter weinig mensen dit audioverslag beluisteren.

Ons lijkt het echter nodig om toch minstens te voorzien in de mogelijkheid om punt per punt verder te scrollen. Dit verhoogt het gebruiksgemak en zou misschien meer geïnteresseerde burgers kunnen aanspreken.