N-VA Balen-Olmen wil zonnecrème dispensers inzetten in de strijd tegen huidkanker.

In mei 2022 kaartte Gemeenteraadslid Tom Vranckx de problematiek rond huidkanker aan in het kader van de campagne van de Vlaamse overheid "smeerweer". Een punt dat we toen aanhaalden was de plaatsing van dispensers met gratis zonnecrème op enkele openbare plaatsen. Deze palen geven de UV straling van het moment aan, vermelden preventieve tips tegen zonnebrand en verdelen dus ook zonnecrème. Wat zeer handig is als er onverwacht een sterkere zon staat dan verwacht of als je de eigen zonnecrème vergeten bent. Onze fractie is dan ook blij dat er nu, 2 jaar na onze vraag, in de speeltuin van de Keiheuvel toch een dispenser geplaatst is. Graag willen we dat er ook dispensers op andere openbare geplaatst worden, alsook het beschikbaar stellen van mobiele en uitleenbare exemplaren om te plaatsen op evenementen.

Jammer genoeg volgt het gemeentebestuur ons niet. Schepen De Bie herhaalde haar antwoord van 2022 dat de gemeente enkel inzet op sensibilisatie. De dispenser paal op de keiheuvel heeft men gratis gekregen van de firma ter promotie en daarom is deze geplaatst.

Onze fractie neemt het gevaar van huidkanker wel serieus en blijft er van overtuigd dat deze zonnecrème dispenser palen kunnen bijdragen aan de sensibilisatie en preventie ervan.