Nieuwe parking aan de Bosmier wel op de juiste plaats?

Dat de verkeerssituatie aan basischool de Bosmier niet optimaal is, is een open deur intrappen. Het kruisen van verschillende weggebruikers alsook het wildparkeren zorgen voor onveilige situaties. Ook de ligging van de school, aan het einde van de streekweg, houd deze situatie mee in stand. Het is één van de oorzaken. Maar net deze ligging aan de rand en deels in het bos zorgt mede voor de charme van de school en de unieke natuurervaring die de leerlingen elke dag beleven.

Door de groei van de school in de loop der jaren is er een acuut tekort aan degelijke parkeergelegenheid. Hierdoor wordt er veel wildgeparkeerd wat voor gevaarlijke en frustrerende situaties zorgt. Vooral het stuk waar de streekweg via het bos naar de wezelbaan gaat, maar ook vooraan langs de huizen en op de parking voor de sporthal. Dit concentreert zich uiteraard vooral rond het afzetten en ophalen van de leerlingen.De laatste jaren was er al het advies vanuit de school om de streekweg in éénrichting te gebruiken en via de bosweg naar de wezelbaan te rijden. Zo vermijd men kruisende auto’s, wat eigenlijk zelfs quasi onmogelijk is door het wildparkeren en het kruisen van fietsers, voetgangers en auto’s. De bosweg was echter vrij regelmatig en zeker na hevige regenval zeer slecht berijdbaar. Door de talloze putten en het slijk was het zelfs een gevaarlijke weg. Ook de geparkeerde autos naast deze bosweg zorgen voor onveilige situaties. Doordat de gronden waar deze weg over loopt in privé bezit was en deze weg enkel gedoogd werd kon de gemeente hier zeer weinig aan verbeteren.

Onze fractie was dan ook zeer verheugd te vernemen dat de gemeente enkele gronden heeft kunnen aankopen en er een degelijke parking aangelegd gaat worden aan de school. Ook de weg door het bos zal een verharding krijgen. Echter de plaats en uitwerking van deze parking is volgens ons niet optimaal en een gemiste kans. Ook draagt het niet bij in een verbetering van de verkeersveiligheid. De plaatsing van de toekomstige parking is links naast de schoolpoort richting de zogenaamde zintuigentuin van de school. En zal bestaan uit een 30 parkeerplaatsen. Aan de overzijde van de straat bevinden zich nu al een 10 parkeerplaatsen die in de toekomst zullen verdwijnen om plaats te maken voor een busparking, 2 kiss&ride zones en een fietsenstalling. Een nettowinst van 20 parkeerplaatsen.

Gemeenteraadslid Tom Vranckx bracht onze opmerkingen over op de gemeenteraad van afgelopen maandag: “We zijn blij dat er eindelijk een oplossing geboden gaat worden voor het parkeerprobleem aan de school. Als fractie staan we hier ook volledig achter. Echter vrezen we dat de orientatie van deze parking in de huidige plannen niet de beste plaats is. Ook zal hij niet zorgen voor meer verkeersveiligheid. Het wegkappen van de bomen net naast de school ligt ook niet in lijn met onze visie.” Het verkeer zal nog steeds de schoolpoort moeten passeren bij het wegrijden. Er zal nog altijd kruisverkeer zijn met de andere weggebruikers voor de schoolpoort. Kinderen en ouders die te voet of met de fiets tussen de stilstaande en rijdende autos moeten laveren zullen nog steeds aan de orde zijn en zelfs vergroten. Ook de plaatsing van de busstrook en kiss&ride zone zal ervoor zorgen dat de kinderen steeds de straat moeten oversteken en het doorgaand verkeer kruisen. “Een betere oplossing lijkt ons het uitbreiden van de bestaande parkeergelegenheid aan de sporthal (kapel) van de school. Dit kan gerealiseerd worden in het bos op een manier zoals bijvoorbeeld aan domein Keiheuvel met behoud van bomen en integratie van de parkeergelegenheid in de natuur. Dit kan het wildparkeren aan de sporthal en in het bos onnodig maken. Ook het creeren van een bredere weg tussen de grote schoolpoort en de sporthal behoort tot de mogelijkheden. Dan kunnen er parkeerplaatsen haaks naast de weg gevormd worden. Hierdoor kunnen 10 tallen extra plaatsen gecreerd worden. Kortom zijn er “betere” alternatieven dan diegene die nu worden goedgekeurd” Aldus Tom.

De Bosmier ligt midden in een bosgebied wat van haar een ware bosklas maakt, met een fijne uitstraling. Door het rooien van de bomen om deze parking te realiseren verdwijnt dit effect gedeeltelijk en komen de gebouwen minder in de schaduw te liggen. In de klimaatplanning die de gemeente aan het uitwerken is pleit men terecht, voor meer schaduw door het planten van bomen. Bomen groeien niet in 1 jaar tot schaduw hoogte. Het verwijderen van bomen geeft minder schaduw, minder biodiversiteit, een minder attractieve omgeving en ligt niet in de geest van de school de Bosmier. Beter zou zijn om zoveel mogelijk bomen te sparen of minstens een heraanplant van streekeigen bomen. Daarom zou er zoals we al meerdere malen opmerkten, omzichtiger moeten omgesprongen worden met de aanwezige bomen.

We vinden het jammer dat de deze plannen nu droogweg ter goedkeuring voorgelegd worden maar dat we niet betrokken worden in de opmaak en keuze van de beste oplossing. Als gemeenteraad moet je samen het beste kunnen doen voor onze inwoners. We blijven ijveren voor meer samenwerking.