Parkeerplaatsen voor andersvaliden

Op 25 maart 2025, over deze onderwerpen: Standpunten en vragen en opmerkingen over onze gemeente.

Uit de schriftelijke vraag van gemeenteraadslid Siebe Van Hout van 13 februari 2025 blijkt dat de gemeente Balen beschikt over 61 parkeerplaatsen voorbehouden voor andersvaliden, op een totaal van 1565 parkeerplaatsen. Dit komt dus neer op 3,9%. Dit mits de kanttekening dat ook private parkings met een openbaar karakter van warenhuizen parkeergelegenheid voorzien voor andersvaliden. Men stelt dat op die manier de 6% richtlijn bereikt wordt. Dit houdt echter in dat men rekent op 33 parkeerplaatsen op private parkings met een openbaar karakter. Dat is 1/3e van het totaal aantal parkings waarop gemikt zou moeten worden. Bovendien liggen de warenhuizen waarop gedoeld wordt vaak verder van het centrum. We vinden het als fractie bovendien belangrijk dat er een goede spreiding is van deze voorbehouden parkeerplaatsen en niet enkel te focussen op Balen-Centrum waar de voornoemde warenhuizen vaak gelegen zijn. Vandaar stelt gemeenteraadslid Siebe Van Hout de volgende vragen:

  • ·Zal het bestuur de beschikbare parkeerplaatsen voor andersvaliden onder de loep nemen en opkrikken tot 6% van het totaal aantal parkeerplaatsen, exclusief de parkings op private parkeergelegenheden met openbaar karakter?
  • ·Meten is weten: kan er een overzicht komen van waar de parkeergelegenheden voor andersvalide personen zich momenteel bevinden en waar men rekent op de private parkings met publiek karakter? Zo kunnen de blinde vlekken in onze gemeente gedetecteerd worden en opgevuld worden. Een kleiner gehucht zoals Stotert is bijvoorbeeld momenteel nog niet voorzien van parkeerplaatsen voor andersvaliden. ·
  • Kan dit overzicht van de beschikbare parkeerplaatsen voor andersvalide personen dan ook beschikbaar gemaakt worden voor de burger via de app van Balen?

Schepen van mobiliteit en inclusie Werner Hens refereert inzake vraag 1 naar het antwoord van het college op de schriftelijke vraag van het raadslid, met name dat bij het inrichten van publieke ruimtes en plekken waar meer mensen met invaliditeit komen, rekening wordt gehouden met het aanbrengen van de nodige parkeerplaatsen. De plaatsen voor andersvaliden bevinden zich dan ook voornamelijk op nieuw aangelegde parkeerterreinen, bij kerkhoven, en in de buurt van publieke locaties zoals De Post, een kantoor van de mutualiteit, marktpleinen en het station, aldus de schepen.

Schepen Hens stelt dat in het schriftelijk antwoord nog 2 kanttekeningen werden meegegeven:

  1. Er is geen afdwingbaar wettelijk minimum. Er zijn wel richtlijnen die aangeven dat 6% van de openbare parkeerplaatsen gereserveerd moeten zijn voor invaliden.
  2. De 6% is een richtlijn die gehanteerd wordt voor stedelijk gebied met bijhorende parkeerdruk. In een landelijke gemeente mag de bezettings- en incidentiegraad in relatie tot de locatie mee in rekening worden gebracht. Bij nieuw aangelegde parkings wordt aan de richtlijn van 6% voldaan (ongeveer 1 op 17), aldus de schepen.

Schepen Hens geeft aan zeker de locaties en het aantal parkeerplaatsen onder de loep te willen nemen als daar vraag naar is, en dit samen te bekijken met adviesraad Bravo. Vanuit deze adviesraad is in het verleden nog niet de opmerking gemaakt dat er nood is aan extra parkeerplaatsen voor andersvaliden of dat die parkeerplaatsen op verkeerde plekken zouden gelegen zijn, aldus de schepen, die aangeeft wel opgetekend te hebben:

  • dat men vragende partij is om bij evenementen extra tijdelijke parkeerplaatsen voor andersvaliden in te richten;
  • dat sommige locaties van publieke dienstverleningsplekken ongelukkig zijn, zoals bv het cashpoint aan de Groenteboer. Daarom gaf het college daarover een negatief advies, maar de deputatie heeft deze ongemakkelijke locatie toch vergund, tegen de mening van de gemeente34/59 in. De dichtstbijzijnde gehandicaptenparkeerplaats ligt op de Markt, maar als die volzet is moet men al naar het Andriesplein, aldus de schepen.

Schepen Hens herhaalt evenwel nog geen vraag opgetekend te hebben om structureel meer parkeerplaatsen over het hele grondgebied te voorzien.

Wat vraag 2 betreft stelt de schepen dat er een overzicht bestaat van waar de parkeerplaatsen zich bevinden. De parkeerplaatsen voor andersvaliden zijn redelijk goed verdeeld over het grondgebied, evenwel niet in Stotert, aldus de schepen, die aangeeft dat de ondergrond ook altijd OK moet zijn. Aan de parochiezaal van Stotert is het bv niet ideaal om een gehandicaptenparking te voorzien, aldus de schepen, die meedeelt dat aan de gemeente nog niet de vraag gesteld is om hier een gehandicaptenparkeerplaats te voorzien.

Wat de derde vraag betreft antwoordt schepen van communicatie Erik Borgmans dat via het GISsysteem de openbare mindervalidenparkings weergegeven zouden kunnen worden via een link op de website, zoals dat nu ook al gebeurt voor AED-toestellen en straatvuilbakken. De schepen vindt dit echter minder zinvol omdat enkel de parkeerplaatsen op openbaar domein worden weergegeven en niet die op privéterreinen, zoals bij supermarkten en horecazaken. Dit zou voor de doelgroep misleidende informatie zijn, aldus de schepen.

Raadslid Siebe Van Hout geeft aan dat kan gewerkt worden met een disclaimer. Voorts stelt raadslid Van Hout dat de parkeerdruk voor eigen inwoners ook niet mag onderschat worden, gelet op het feit dat men voor vele zaken hier de wagen moet nemen terwijl in een stad men ook de tram of metro ter beschikking heeft. Het raadslid dankt dat het bestuur de problematiek wel wil opnemen. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is