Speeltuinaanbod in Balen-Olmen toegankelijk maken voor andersvaliden en kinderen met een beperking.

Elk kind moet kunnen spelen in de open lucht. Onze speeltuinen moeten inclusief zijn, zowel valide als andersvalide kinderen moeten hier terecht kunnen. Dit geeft alle kinderen en ouders de mogelijkheid om zich met elkaar te amuseren. Kinderen leren zo ook beter omgaan met elkaar. De huidige speelmogelijkheden in onze gemeente zijn hier niet op voorzien.

Kleine ingrepen en denkwijzen kunnen al een hele slok op de borrel schelen. Verharde paden richting de speeltoestellen of toestellen vlakbij verharde paden. Zoveel mogelijk combinatietoestellen waar rolstoelen/andersvalide en kinderen met een beperking op kunnen maar ook valide kinderen. Zand- en/of speeltafels waar men met een rolstoel onder kan. Maar ook werken met contrasterende kleuren en uitdagende elementen die de zintuigen en beweging (sensomotorisch) prikkelen zijn een meerwaarde. Verder zorgen grotere verschoontafel(s) er ook voor dat ook grotere kinderen kunnen verzorgd worden.

In onze buurtspeeltuintjes en zeker in de speeltuin van de Keiheuvel is er nog plaats genoeg om deze speelelementen te integreren. Op de laatste vergadering van het bestuursorgaan vzw Recreatie- en Natuurpark Keiheuvel is de vervanging van het houten speelkasteel en de vereisten van het nieuw te plaatsen speeltoestel. Wij hebben hier als N-VA vertegenwoordigers voor kunnen zorgen dat toegankelijkheid en mogelijkheden voor andersvaliden meegenomen is in het bestek.

Raadslid Tom Vranckx wil dat de gemeente dit structureel meeneemt in toekomstige inrichting, ontwikkeling en aankoopprocedures van speeltoestellen en mogelijkheden. En zich ook de doelstelling zet om dit aanbod uit te bouwen en een visie hierover ontwikkeld.