Vernieuwing spoorwegbrug Bankei

Op 17 februari 2025, over deze onderwerpen: Standpunten en vragen en opmerkingen over onze gemeente.

Het bruggetje onder de spoorweg aan de Bankei is een veel gebruikte doorsteek in Wezel. De beperkte afmetingen zorgen ervoor dat voertuigen met een bepaalde omvang en hoogte er geen gebruik van kunnen maken en dus de omweg moeten maken. Er zijn momenten geweest dat een vrachtwagen dacht dat hij kleiner was dan de tunnel opening maar toch vast kwam te zitten. Wat voor de nodige hinder zorgt. Ook de fietsers hebben er geen plaats. Het is kijken naar wat de wagens doen en dan de sprong wagen. Het is goed om te horen dat er bij de vernieuwing ook een verbreding gaat komen waardoor de fietsers de broodnodige, veiligere plaats krijgen. Ook de verhoging gaat ervoor zorgen dat er meer verkeer gaat doorkunnen. Echter rijst de vraag of het nu niet het moment is om er toch een 2-vaks tunnel van te maken, wat de verkeersdoorstroming verbetert? Het voorstel van infrabel betreft een 1-vakstunnel met een fietspad langs links en rechts. Een verbreding van 3 meter tot een 2-vakstunnel kan maar is te betalen door de gemeente. Met een geschatte meerprijs van meer dan €200.000 is dit best een stevig bedrag voor 3 meter beton. Het bestuur kiest voor de 1-vaks oplossing.

Gemeenteraadslid Tom Vranckx stelt hier enkele vragen over: Is de kostprijs de enige reden waarom er voor een 1-vakstunnel gekozen is? Is er een mogelijkheid dat infrabel met een exacte kostprijs kan komen? Moet de gemeente deze kost wel dragen of maakt Infrabel zich er makkelijk vanaf? Omdat het hier een belangrijke ontsluitingsweg voor Wezel betreft is er nog een mogelijkheid om toch een 2-vakstunnel te kiezen?"

Schepen van mobiliteit Werner Hens antwoordt dat al diverse keren de spoorwegbrug onder de aandacht werd gebracht van Infrabel, waarbij de vraag gesteld werd of hier een veiligere oplossing mogelijk zou zijn voor de zwakke weggebruiker. Er is blijdschap dat Infrabel beslist heeft om een investering te doen. Concreet zal het opnieuw een tunnel worden met 1-richtingsverkeer, dus met behoud van de verkeerslichten. De tunnel wordt echter verbreed, zodat de fietser er een volwaardige en veiligere plaats krijgt, aldus de schepen. De geplande werken liggen volgens de schepen te ver in de toekomst om tot een exacte kostprijs te komen. De afgelopen jaren hebben vooral geleerd dat grondstofprijzen en loonindexeringen de kostprijs van dergelijke zaken enorm kan doen oplopen. Verder wordt de kostprijs mede bepaald door de resultaten van de onderzoeken die nog moeten gebeuren. Schepen Werner Hens stelt dat aan de gemeente nog een optie werd geboden om de brug nog verder te verbreden tot een 2-vakstunnel voor de auto’s, maar de bijkomende kosten zouden dan door de gemeente moeten gedragen worden. Infrabel is eigenaar van de spoorlijn en van de brug, dus de gemeente zit in een afhankelijke positie. De gemeente kan dus niet eisen dat Infrabel de kosten op zich zou nemen van een heraanleg van de brug onder welke vorm dan ook, aldus de schepen. Voorts stelt schepen Hens dat de kostprijs niet de enige reden is waarom de gemeente opteert voor een 1-vakstunnel. Vanuit verkeerskundig standpunt was er ook het argument dat het verhogen van de capaciteit (2-vakstunnel zonder verkeerslichten, en dus zonder vertragend effect) wellicht meer verkeer gaat genereren en dat ook de snelheid er mogelijks zal toenemen. Deze keuze is dus ook gemaakt in functie van de verkeersleefbaarheid van de ruimere omgeving. Voorts gaat voor de gemeente de100/115 veiligheid van de fietser en voetganger hier voor op het gemak van de automobilist die bij een 2- vakstunnel geen wachttijd bij het verkeerslicht meer zou hebben, aldus de schepen. Tenslotte zou het uitbreiden van de tunnel tot een 2-vakstunnel mogelijks ook niet stroken met de afspraken die destijds – onder bemiddeling van de gouverneurs – gemaakt zijn tussen Lommel, Mol en Balen. Hierbij werd afgesproken dat het zwaar verkeer over het Kristalpark zou moeten rijden. Een verbreding en verhoging van de onderdoorgang zou wellicht met zich meebrengen dat er meer zwaar verkeer doorheen de Bankei gaat rijden, aldus de schepen.

Schepen van openbare werken Erik Borgmans stelt dat ook moet worden rekening gehouden met de asverschuiving aan de brug. Burgemeester Sofie Leysen geeft aan dat vooral moet ingezet worden op meer comfort voor de fietser i.p.v. een racebaan voor wagens te creëren. Schepen Werner Hens stelt dat Infrabel de problematiek goed bekeken heeft, en herhaalt dat de gemeente blij is dat ze willen investeren, zeker in het belang van de zwakke weggebruiker. De schepen geeft aan dat het geen ramp zal zijn indien men als automobilist een keer moet wachten voor een verkeerslicht.

Raadslid Tom Vranckx pleit voor een goede aansluiting van de fietsdoorgang op het fietspad aldaar. Schepen Werner Hens beaamt het belang van niet meer mengen van fietsers tussen auto's aldaar. Schepen Erik Borgmans deelt mee dat de werkzaamheden er een 5-tal maanden zouden kunnen duren, waardoor er wel wat hinder zal zijn voor het wegverkeer.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is