Vuilwaterlozingen in Balen-Olmen

In februari 2021 kreeg onze fractie meldingen van vuilwaterlozing van de ruiming van de grachten in waterlopen (Heiloop ...) en vermoedelijke stortingen van slib uit deze ruiming op gronden in de Breden Els.

Naar aanleiding hiervan ondernam raadslid Ludo Lenaerts een plaats bezoek. De grachten werden toen geruimd in heel onze gemeente (het slib uitgegraven) door een firma in opdracht van de opdrachthouder die ons grachtenstelsel in beheer heeft. Daar de rioleringsgraad in onze gemeente nog aan de lage kant is, zijn vele grachten feitelijk open rioleringen met alle gevolgen van dien wat betreft water en slib kwaliteit

Ook kwam er hierover een vraag in de Milieuraad van 22/02/2021. Ludo nam contact op met het college van Burgemeester en schepenen. Hij uitte onze bezorgdheid en stelde enkele vragen: Welke acties heeft de gemeente al ondernomen op deze praktijken een halt toe te roepen. Welke procedure volgt men om dit slib en afvalwater te verwijderen. Heeft men zicht op de afgevoerde geloosde hoeveelheden slib en afvalwater? Ook is er melding gemaakt van deze praktijken aan de milieudienst.

Tot op heden is hier nog geen duidelijk antwoord vanwege het gemeentebestuur op gekomen. De milieudienst was in overleg met PIDPA over de activiteit van de onderaannemer. Er zou een plaats bezoek van de Milieudienst worden ingepland, om de situatie in de buurt van de Breden Els te onderzoeken. Sindsdien geen informatie meer. Via het verslag van de Milieuraad kwam er een gedeeltelijk antwoord op de vraag, die eerst zelfs niet weerhouden was in het verslag. De uitvoerder zijn systeem maakt dat hij het slib opzuigt in een gesloten tank. Als er veel water in de grachten staat moeten ze af en toe ontwateren.

Het antwoord rond de lozing van het afvalwater, zoals vermeld in het verslag van de milieuraad, staat is waarschijnlijk de procedure die men zou moeten volgen, maar is zeker niet de praktijk bij de ruiming in het voorjaar in Balen. Als men deze methode toepast in gemeentes met een zeer hoge rioleringsgraad, zal dit waarschijnlijk kunnen zonder vervuiling. Maar in onze gemeente, waar spijtig genoeg vele grachten nog open riolen zijn is dit zeker te vermijden. Over het dumpen van het slib is er nog geen enkel duidelijkheid of poging tot antwoord of verklaring.

Daarom stelt raadslid Ludo Lenaerts wederom de vraag naar de stappen die de gemeente gezet heeft om deze vervuiling in kaart te brengen, te onderzoeken en op te lossen, welke timing er voorzien is en welke besluiten richting de toekomst genomen worden om te vermijden dat dit nogmaals gebeurt.

Onze fractie is erg begaan met het milieu en de volksgezondheid, en stelt zich heel wat vragen over de manier hoe het gemeentebestuur hiermee omgaat. Welke opvolging gebeurt erbij zulke (milieu)werken? We volgen het alvast verder op.