Aanbieden voor het nemen van pasfoto’s op het gemeentehuis.

Op 24 maart 2022, over deze onderwerpen: Vragen gemeenteraad en werking gemeente

Raadslid Kelly Van Baelen stelt de vraag:

We stellen vast dat het in onze gemeente erg lastig is om aan pasfoto's te geraken.

De enige fotograaf die dit aanbiedt in Balen (FotoAtelier Positiv in de Molenstraat) is wegens gezondheidsredenen nog heel beperkt open. Volgens de openingsuren op de website nog amper 8u per week en dit voor maximum 2u per dag en ook niet in het weekend. In het verleden gingen Balenaars vaak naar Mol om de nodige pasfoto’s te bekomen, maar ook daar hebben enkele fotografen sinds kort de deuren gesloten, waardoor de problematiek nog groter is dan ooit tevoren.

Meer en meer lokale besturen voorzien in een service waarbij pasfoto’s op het gemeentehuis kunnen gemaakt worden. Dit vermijdt onnodige en verre verplaatsingen en is vaak ook een pak goedkoper. Pasfoto’s zijn immers een duur en noodzakelijk kwaad. Wegens de strikte normen, zijn ze niet bruikbaar voor andere doeleinden en belanden ze dus vaak zeer snel in de vuilbak. Een fotocabine op het gemeentehuis zou dit probleem kunnen verhelpen, maar nog idealer zou zijn, wanneer er kosteloos via een digitale camera op het gemeentehuis een pasfoto gemaakt kon worden die onmiddellijk bruikbaar is voor de aanvraag van een ID of rijbewijs zodat ook een afdruk niet meer nodig is. Deze technologie bestaat reeds voor het aanmaken van gepersonaliseerde abonnementen en onder andere ook personeelsbadges. Dit zou een win-win zijn voor mens en milieu.

Vanuit N-VA Balen-Olmen zouden we met aandrang willen vragen om zo spoedig mogelijk een oplossing uit te werken om dit ongemak bij onze burgers te verhelpen.