Campagne “Smeerweer”: Beschermen tegen de schadelijke gevolgen van te veel zon.

Als de zon weer aan sterkte wint zorgt dit direct voor een positief humeur bij vele mensen. We komen meer buiten, fleuren op, bruinen en krijgen meer vitamine-D. Echter is er ook een nadelig effect, te veel UV stralen zijn gevaarlijk voor onze huid. De overmaat en onbeschermde blootstelling hieraan verhogen de kans op huidkanker. Dat is bovendien de meest voorkomende vorm van kanker. Zo ontwikkelt 1 op 75 mensen een melanoom, 20% ontwikkelt een vorm van huidkanker. Dat komt neer op ca. 4500 Balenaren. Het aantal gevallen van huidkanker is de laatste 10 jaar verdubbeld.

Onze Vlaamse regering trekt met de campagne “Smeerweer” de sensibilisering op gang. Het doel is dat meer en meer mensen gaan beseffen dat onze huid beschermen tegen de UV stralen nodig is. Velen weten dit al, maar het beschermen van onze huid doen we toch niet altijd voldoende. Naast het opzoeken van de schaduw en je huid beschermen door gepaste kledij is regelmatig zonnecrème smeren een goede manier je te beschermen. Te veel vergeten we dit nog tijdens een vlug terrasje, een korte uitstap of een speeltuinbezoek met de kinderen. Maar ook tijdens jeugdkampen, het sporten en op de speelplaats wordt er nog te lichtzinnig omgegaan met de nadelige gevolgen van de zon.

Raadslid Tom Vranckx vroeg op de gemeenteraad van 23 mei 2022 hoe de gemeente zijn rol hierin ziet. Het onder de aandacht brengen aan de bevolking van de gevaren en de manieren om te beschermen, het aanbieden van zonnecrème in dispensers (zoals de handgel) op publieke plaatsen of verdelen in de scholen, (jeugd)verenigingen, sportclubs, enz. zijn enkele mogelijkheden die het lokaal bestuur kan uitrollen om mee te gaan in dit verhaal en de gezondheid van onze Balenaars mee te beschermen. Het antwoord van het gemeentebestuur is dat er gaat gewaarschuwd worden voor hoge UV straling op de momenten dat deze hoog zijn via de gemeentelijke kanalen. Geen extra sensibilisering op evenementen of op publieke plaatsen buiten de geijkte kanalen. Het bestuur zal ook geen zonnecremé aanbieden aan (jeugd) verenigingen of op publieke plaatsen.  We betreuren deze passieve houding en hadden dit liever anders gezien.