Dierenleed in Balen eindelijk aangepakt

Op 16 september 2021, over deze onderwerpen: Vragen gemeenteraad en werking gemeente

Al eerder berichten we over dierenleed in Rosselaar. We kregen berichten van de inwoners van de buurt dat ze zowel de verwaarlozing van dieren alsook de overlast die een buur/kweker in kwestie hierdoor veroorzaakte al enkele malen hadden aangekaart bij de gemeente. Zonder deftig gevolg. Als diervriendelijkste partij hebben we na een buurt bezoek dit dan ook aangekaart bij het gemeentebestuur en de druk hooggehouden. We zijn dan ook tevreden dat onze aanhoudende vraag naar een oplossing ertoe geleid heeft dat er schot in de zaak kwam.

Na een plaats bezoek van de verantwoordelijke schepen heeft op 18 mei 2021 de burgemeester volgende bestuurlijke maatregelen opgelegd:

• Voor 15 juni 2021: het totale stuks pluimvee te verminderen tot max. 49 stuks, de afvalstoffen op het perceel voor de woning te verwijderen en geen bijkomende afvalstoffen opslaan

• Voor 1 augustus 2021: de afvalstoffen op het hele perceel (ook naast en achter het huis) moeten verwijderd worden.

Bij navraag bij het schepencollege over de vorderingen verkregen we volgende antwoorden: Bij de eerste controle was nog niet volledig voldaan aan de maatregel van het aantal dieren maar bij her controle waren er nog 45 stuks pluimvee aanwezig waren. De bestuurlijke maatregel is dus (laattijdig) uitgevoerd. De maatregel om de afvalstoffen te verwijderen en eventuele ratten en muizen te bestrijden blijft behouden. Bij de controle begin augustus werd vastgesteld dat de nodige maatregelen genomen worden om eventuele ratten en muizen te bestrijden. Er werd geen rondslingerend voedselafval meer aangetroffen. Ratten zijn niet volledig verdwenen maar hun aantal is afgenomen. Bestrijding blijft noodzakelijk. De afvoer van afval werd slechts gedeeltelijk uitgevoerd en daar is nog een groot deel werk uit te voeren. De gemeente geeft aan dat er een nieuw bezoek zal plaats vinden. Naast pluimvee waren er in de tussentijd ook andere dieren ondergebracht op het perceel, met oog op de kweek of verkoop.

Vorige week heeft de dierenbescherming en politie al de dieren die in slechte en armoedige omstandigheden opgehokt zaten in beslag genomen en overgebracht naar het dierenopvangcentrum.

Onze fractie neemt dit ernstig en houd het niet enkel bij een bezoek en een communicatie maar laat de zaak niet rusten. We blijven pleiten bij het gemeentebestuur voor een definitieve oplossing waardoor er geen dierenverwaarlozing meer kan plaatsvinden. Iemand die dieren houdt moet zijn verantwoordelijkheid nemen en ervoor zorgen.