Gevaarlijke verkeersituatie Gemeentelijke school “De Puzzel”

Al lange tijd is er een verkeersonveilige situatie aan de school De Puzzel in Schoor. De smalle straten en gebrek aan parkeerplaats zorgen voor conflicten met wandelende en fietsende ouders en kinderen. De regels van de fietsstraat betekenen dat er geen auto’s langs de weg mogen parkeren. Begrijpelijk maar het probleem wordt enkel verlegd. Mensen parkeren nu verder weg langs de weg of bij Hobbystock en moeten dus verder te voet gaan met hun kinderen en door de smalle straat. Deze straat is een 2 richting straat waardoor er voor de zwakke weggebruiker geen plaats is. Er doen zich dagelijks bijna ongevallen voor en het is maar een kwestie van tijd tot er iets ernstig gebeurd.

Al in Juni 2022 kaartte raadslid Tom Vranckx dit aan bij het schepencollege. Als antwoord stelde het college dat de bekommernis terecht en gekend is. Men gaf aan dat als mogelijke oplossing in het verleden al getracht werd te werken met éénrichtingsverkeer, doch dit diende te worden teruggeschroefd. Met de gepaste stakeholders zou worden onderzocht hoe de verkeersveiligheid geoptimaliseerd kon worden tegen de start van het nieuwe schooljaar. Bij het begin van het schooljaar was er nog niets gewijzigd aan de situatie. Hierop kwamen er ook klachten van ouders binnen bij de verkeersdienst. In het verslag van het schepencollege van 26/10/2022 kunnen we dan ook lezen dat het gemeentebestuur toch een gedeeltelijke één richting wil invoeren in het begin van het sinterveld alsook een tijdelijke parking wil voorzien achter de school. Het verkeersgedrag wordt bepaald door de gebruikers die de regels dienen na te leven. Echter niet elke gebruiker houdt zich hier uiteraard aan. Men kan wel hopen dat iedereen dit uit zichzelf doet echter de realiteit is anders. Auto’s komen in conflict met elkaar en zwakke weggebruikers, frustraties lopen hoog op bij de ouders en weggebruikers. Zelfs zover dat er regelmatig conflicten zijn wat de verkeersonveiligheid en gevoel enkel nadelig beinvloed. Daarom is handhaving een belangrijk aspect. Het plaatsen van een agent die in persoon plaats neemt aan de school om de situatie op te volgen en indien nodig in te grijpen helpt bij het veiliger maken van het verkeer.

Op de afgelopen gemeenteraad stelde Tom hieromtrent enkele vragen en vroeg verduidelijking aan het gemeentebestuur. De optie van de (tijdelijke) parking achter de school is van tafel geveegd wegens niet haalbaar omdat men oa. denkt dat de afstand te ver is tot de schoolpoort. Vanaf de kerstvakantie gaat men een deels eenrichtingverkeer invoeren in het stuk van het Sinterveld naast de Hobbystock. Vanaf de N18 kan men tot op de parking van de winkel en terug richting N18 maar niet meer tot aan de school. Doorgaand verkeer is niet meer mogelijk vanaf N18. Aande school kan men dus enkel het straatje inrijden maar niet uitkomen. Eind januari zal men dan de aangepaste verkeerssituatie beoordelen. Schepen Werner Hens geeft aan dat men de politie gevragd heeft om meer fysiek toezicht te houden, zeker op de gewijzigde situatie. Maar geeft ook aan dat het niet mogelijk is om elke dag een agent ter plaatse te hebben. Over ons voorstel tot het plaatste van de mobiele camera ter controle had men nog niet nagedacht.

Onze fractie blijft bezorgd over de situatie en betreurt het niet inrichten van een extra parkeergelegenheid achter de school. Aangezien dit in het verleden al de bedoeling was. We roepen al de weggebruikers op om zich bij alle scholen aan de regels te houden en steeds voorrang te geven aan de zwakke weggebruikers. We volgen de situatie verder op.