Opening fietsostrade Herentals-Balen

Op 25 september 2023, over deze onderwerpen: Toerisme

De fietsostrades zijn ondertussen een begrip geworden.

Je vind ze vaak langs spoor-, water- of snelwegen. Het zijn kwaliteitsvolle fietsroutes, rechttoe-rechtaan, voor fietsverplaatsingen tussen steden. Een ruggengraat waarop andere fietsverbindingen aansluiten. Samen vormen ze een netwerk dat heel Vlaanderen en het Brussels gewest dekt.

Het traject van een fietssnelweg is zorgvuldig uitgedacht en de infrastructuur wordt zo ontworpen of aangepast dat vlot fietsen over langere afstand haalbaar is.

• zo weinig mogelijk stops
  • bij kruispunten: voorrang voor fietsers waar mogelijk
  • brede route, zodat voorbijsteken en sociaal fietsen haalbaar is
  • comfortabele, vlot bollende ondergrond
  • rechtlijnig ontwerp

Een fietssnelweg heeft veel verschillende gezichten: fietsstraat, fietspad, jaagpad, aparte fietsbaan, autoluwe wegen, woonerf... Allemaal verschillende types infrastructuur die samen de fietssnelweg vormen.

De afgelopen maanden is er ook in Balen hard gewerkt. Als deel van de fietsostrade F105 die Herentals met Leopoldsburg moet verbinden dienden er ook in onze gemeente de nodige infrastructuurwerken te gebeuren.

Op zaterdag 23 september 2023 vond dan de feestelijke opening van de fietsostrade plaats. Een fietscolonne van een 1000 tal fietsers vertrok in Herentals en kwam aan thv het station in Balen waar de provincie trakteerde op een ijsje en frietje om dit te vieren. Onze Balense afdelingsvoorzitter Peter Cornelis en gemeenteraadslid Kelly Van Baelen waren van de partij om samen met de N-VA gedeputeerden van de provincie Mireille Colson en Luk Lemmens te klinken met een ijsje op deze mooie verwezenlijking.