Slechte werking Bike2school scanners

In juni stelde wij ons al een aantal vragen bij de werking van het Bike2school project waarbij via IOK, leerlingen in onze gemeente beloond worden als ze met de fiets naar school komen. Toen werd aangegeven dat er buiten enkele opstartproblemen geen fouten gemeld waren. Nu blijkt half september dat de scanners op verschillende scholen niet gescand hebben waardoor de leerlingen dus niet beloond zullen worden voor hun duurzame verplaatsing. Dus is er geen 0,20 euro toegekend om te sparen voor te spenderen bij een deelnemende lokale handelaar. Wat nu net een opzet van het project is.

Uit een eigen beperkte rondvraag blijkt al dat er bij 10-tallen kinderen, meerdere scans niet geregistreerd zijn. Natuurlijk kijk je als ouder niet elke dag of week na of er effectief een registratie is geweest. Omdat je vertrouwt op de correcte werking van het systeem. Het gevolg is dus dat vele ouders niet merken dat er geen scans uitgevoerd zijn.

Raadslid Tom Vranckx spreekt uit eigen ervaring doordat zijn kinderen ook gebruik maken van dit systeem. Hij vroeg op de gemeenteraad wat hier aan de hand is., hoe groot het probleem is en hoe men dit gaat oplossen?

Het bestuur antwoord dat de problemen zich sinds het begin van het schooljaar voordoen. Vooral vanuit de Bosmier heeft men meldingen gekregen. Na een rondvraag bij de directies van de scholen kwam er enkel reactie van de Bosmier in Rijsberg en Klavertje 4 in Olmen. Wat onze fractie verbaasd omdat we zelf weet hebben dat er ook in De Puzzel in Schoor problemen geweest zijn.

Bij controle van de scanners bleek dat deze aan Klavertje 4 problemen had met de 4G kaart waardoor de gegevens niet doorgestuurd werden. Deze is vervangen. De scanner aan de bosmier zat tijdens de zomervakantie lange tijd zonder stroom wat het defect zou veroorzaakt hebben. Dit probleem zou in eerste instantie opgelost zijn maar nu blijkt dat er nog steeeds problemen zijn. Van de andere scholen zijn volgens de gemeente geen meldingen gekomen en is er dus ook geen controle gedaan.

Deze scanners die via het project van IOK geplaatst zijn geven geen automatische foutmelding door wanneer ze niet correct functioneren. De enige mogelijkheid om te zien of dit systeem goed werkt is door te scannen met een Tag. Dit kan door de scholen met een mastertag of door de kinderen en ouders zelf. Als je een biep hoort is er gescand. Dit wil echter nog steeds niet zeggen dat je scan dan ook geregistreerd is in het systeem. Dit kan je enkel controleren door op de website van Buck-e in te loggen met je persoonlijke login en na te kijken of de dagen aangeduid zijn. We vinden het jammer dat de gemeente of IOK geen stappen zet om een automatische foutmelding of alarm te koppellen. In deze digitale wereld is dit te realiseren. Nu legt men de verantwoordelijkheid op de al drukbezette scholen en ouders. 

Het bestuur geeft wel aan dat de niet geregistreerde dagen dat er met de fiets gekomen is wel nog toegekend kunnen worden. Tot nu toe zijn er in totaal 39 meldingen binnen gekomen bij de gemeente omtrent missende scans.

Omdat je als ouder ook op de hoogte moet zijn van deze problemen om het te kunnen melden zal op onze vraag Schepen Vanden Broek de scholen aangeven om via de wekelijkse nieuwsbrieven de ouders op de hoogte te stellen van de problemen en aangeven dat fouten gemeld kunnen worden.

We hopen dat op deze manier de ouders bereikt worden waar er bij hun kinderen scans ontbreken. Zo kunnen deze alsnog toegekend worden. Want deelnemen aan een project dat niet werkt is voor niemand een winst. 

Problemen of gemiste scans kan je doorgeven aan de verkeersdienst van de gemeente via verkeersdienst [at] balen.be.

 

Onze fractie en raadslid Tom Vranckx volgen dit verder op. Je kan hierover steeds contact opnemen via tom.vranckx [at] n-va-balen.be.

 

 

 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is