Zorgen voor meer buurtspeeltuintjes en parken.

Op 9 november 2023

N-VA Balen-Olmen heeft zich altijd ingezet voor meer en betere buurtspeeltuintjes, parkjes en groen en zal dit blijven doen. Bij het ontwerp van een nieuwe verkaveling vinden we dat het gemeentebestuur de ontwikkelaar moet verplichten om ruimte te voorzien voor zoveel mogelijk groen en plaats voor een speeltuintje (liefst ook geschikt voor andersvaliden).

Dit kan door behoud van de waardevolle bestaande natuur of door het natuurlijk aanplanten en aanleggen van bomen, struiken enz. De creatie van kleine wildernissen zorgt voor meer plaats voor insecten en kleine zoogdieren. De bomen zorgen voor verkoeling in onze opwarmende wereld. De speeltuintjes geven de kinderen in de buurt een plaats om hun energie kwijt te geraken en op een gezonde manier hun tijd te verdrijven. Even weg van de schermpjes maar dicht bij huis. Menig ouder en grootouder krijgt de mogelijkheid om met een gerust hart en in een veilige omgeving samen met de klein) kinderen te kunnen genieten van de eigen buurt. Een picknickbank, zitbank of zelfs een beweegbank zitbank met fitnesstoestellen geïntegreerd) geven mogelijkheid om onder elkaar te komen. Wat ook het buurtgevoel en het sociale karakter kan versterken. Niet enkel in nieuwe ontwikkelingen willen we dit maar ook in bestaande wijken. De recente vraag van een bewoner van de Driehuizen naar de ontwikkeling van een buurtspeeltuintje steunen we dan ook volledig. Al het bovenstaande is ook van toepassing op bestaande wijken en straten. Het buurtgevoel kan versterkt worden en het terug meer buiten spelen van de kinderen geeft enkel meerwaarde. Onze fractie zal zulke initiatieven dan ook blijven ondersteunen en hiervoor blijven ijveren.