11 juli 2019 - Vlaamse feestdag

Op 10 juli 2019

11 juli 1302, een datum met een stuk geschiedenis en een dag om niet te vergeten. Deze dag kwam het Vlaamse volk op voor zichzelf, geen dag zonder slag of stoot maar de trotse Vlaming ging in gevecht tegen de overheerser. Die dag toen het volk volmondig zei: Genoeg!

Een symbolische datum in het Vlaamse bewustzijn, diezelfde dag stapte de Vlaming met beide voeten vooruit en nam het heft in eigen handen met het besef dat hij het recht had op zijn eigen bestuur, cultuur, normen én waarden. Jaar na jaar koesteren we dit moment en herinneren we onszelf eraan dat deze strijd nog niet over is.

Vlaanderen bestuurt zich momenteel grotendeels op eigen kracht en hier werd reeds een lange weg voor afgelegd. Met dank aan al onze voorvechters die zich hiervoor hebben ingezet. Toch gaat de “strijd” verder. Er wordt weliswaar (gelukkig) zonder wapens gestreden maar toch is de strijd soms bits. In de huidige context is de tegenstrijdigheid tussen Vlaanderen en Wallonië groter dan ooit. Vlaanderen kiest voor een rechtse aanpak en Wallonië voor het absolute tegenovergestelde. Hoe dit te rijmen valt met respect voor de verkiezingsresultaten in beide landsdelen valt nog af te wachten.

Het voorstel van confederalisme welk N-VA op tafel legt gaat uit van het “samen” beslissen wat we nog samen willen doen, dit in plaats van samen te beslissen wat we apart willen doen. Hierdoor gaat er een grotere verantwoordelijkheid en vrijheid van keuze naar de deelstaten. Vooralsnog willen de andere partijen hier nog niet van weten. Hierdoor staat het ook op Vlaams niveau voorlopig stil. De maskers zullen eerst federaal wat moeten afzakken alvorens ook hier schot in de zaak komt. Om te vermijden dat de Vlaming ondervertegenwoordigd bestuurd gaat worden is dit noodzakelijk. Als Vlaamse gemeente heeft dit ook zijn invloed op ons als inwoners van Balen-Olmen. Een sterk Vlaanderen zorgt voor een nog sterkere gemeente.

Kortom de Vlaming heeft een lange weg afgelegd om te staan waar hij nu staat. We mogen het verleden niet vergeten maar moeten absoluut naar de toekomst kijken, dit waarin we blijven streven naar een maatschappij waar iedereen welkom is en er voor iedereen gezorgd wordt, maar steeds binnen onze normen en waarden. Want daar hebben we recht op!

Tom Vranckx

Voorzitter N-VA Balen-Olmen