Tariefverhoging in het containerpark. Harmonisatie of belastingverhoging?

Op 17 november 2020, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Vragen gemeenteraad en werking gemeente, lokaal werk

Sinds enkele jaren beheert de Intercommunale voor de Kempen (IOK), waar onze burgemeester voorzitter van is, het containerpark. Vanaf januari 2021 verhoogt het gemeentebestuur de afvaltarieven in het kader van het gelijktrekken van de prijzen binnen de verschillende IOK-containerparken. Zie onderstaand alsook de tabel in de zijlijn. Hun argumenten om dit te doen zijn het duidelijker maken voor iedereen en het afvaltoerisme tegengaan.

Afschaffing:

• Gratis quotum van 200 kg voor vlak glas, A en B hout, groenafval.
  • Gratis inleveren bladeren van 1 oktober tem 15 december.

Van gratis naar betalend:

Voor harde kunststoffen zal men in de toekomst  moeten betalen, gemengde huishoudelijke verpakkings plastiek moet in de nieuwe PMD zak, of we het ook in de toekomst nog kosteloos naar het containerpark kunnen brengen is nog onduidelijk

Duurder:

• Grofvuil, huisvuil +20% (van €0.20 naar €0.24/kg);
  • Steenpuin:+100% (van €0.01 naar €0.02/kg)
  • Asbest +242% (>200kg): van €0.07 naar €0.24
  • Groenafval (stronken, bladeren, gras, tuinafval), hout A en B, vlak glas, tuinafval (€0.10/kg)
  • Minimum aanrekening 5kg = Als je betalende afvalsoorten binnenbrengt zal je in de toekomst steeds minstens 5 kg afval betalen, ook als je minder kilo’s bij hebt.

Enkele bemerkingen die we hierover aankaarten bij het gemeentebestuur

Een harmonisatie kan op zich een goede zaak zijn maar het moet er wel voor zorgen dat er voordelen voor onze inwoners uit voortkomen. Aangezien de prijzen gelijkgetrokken worden met andere aangesloten containerparken, kunnen we dan ook in al deze andere containerparken terecht? Denk aan die van Mol, Geel, Meerhout, Dessel, enz.

Worden er extra bladerenkorven voorzien zodat je de bladeren van de gemeentelijke bomen nog kosteloos kan opruimen? En worden ze regelmatiger geledigd?

Het afvaltoerisme is het belangrijkste argument van het gemeentebestuur. Waarop baseert men zich? Worden er controles gedaan op de toegangskaarten aan de ingang? Die trouwens enkel verkrijgbaar is als je inwoner bent van onze gemeente.

Het gemeentebestuur gaat ervan uit dat alle inwoners evenveel afval hebben om hun berekeningen te maken. Echter iemand met een appartement zal weinig tot geen tuinafval hebben, gezinnen met kleine kinderen in de pampers die aan het (ver)bouwen zijn zullen dan weer meer rest- en bouwafval hebben, enz. Dit wil zeggen dat er inwoners zullen zijn waarvoor het een nul operatie kan zijn, maar voor het gemiddeld Balens gezin met een tuin of kleine kinderen zal het een pak duurder worden.

Dat afvalverwerking geld kost is een opendeur intrappen, maar de prijs hiervoor moet redelijk blijven. Uiteindelijk zal men een geschatte meer inkomst van €89.000 opstrijken vanuit het containerpark. Door de verlaging van de DIFTAR zal dit uiteindelijk op €20.000 winst neerkomen. Waar gaat men dit bedrag voor gebruiken?

Onze fractie stemde op de gemeenteraad van 16/11/2020 tegen deze beslissing.

Gemeenteraadslid Kelly Van Baelen: “We vragen met aandrang om deze beslissing te herbekijken. Met 82,2% van de Balense gezinnen die gebruik maken van het containerpark steekt onze gemeente ver boven het gemiddelde van 66,5% binnen de IOK-regio uit. In de huidige keuze zitten enkel lasten en geen lusten voor onze top sorterende en milieubewuste inwoners. Het gaat enkel om het behalen van extra inkomsten. Een gemeente zou net alles in het werk moeten stellen om zoveel mogelijke afvalfracties in te zamelen ter verwerking. Volgens ons gaat ook het probleem van sluikstorten alleen maar toenemen. Dit opruimen heeft ook een hoge kost en spijtig genoeg te lage pakkans. Ook al schakelt men extra mobiele camera’s in die door onze fracties al meermaals gevraagd zijn. Inwoners zouden juist meer gestimuleerd en beloond moeten worden om zo goed mogelijk te sorteren en in te zamelen. Deze verhoging gaat volgens ons juist het tegenovergestelde effect bereiken.”

We verwachten van het gemeentebestuur antwoorden op onze bemerkingen. We vragen hen met aandrang om te kiezen voor het behoud of betere tarieven. Zodat onze inwoners niet gestraft worden voor hun goede afvalsortering. Men zou hier beter een voorbeeld aan nemen.

Voor meer info: Gemeenteraadslid Kelly Van Baelen kelly.vanbaelen [at] n-va-balen.be