Dankzij N-VA Balen-Olmen ook aandacht voor andersvalide kinderen in de openbare speeltuinen

Op 17 mei 2022, over deze onderwerpen: Toerisme, Vragen gemeenteraad en werking gemeente

Onze gemeente heeft vele openbare speelpleintjes en toestellen alsook een groot mooi speeldomein Keiheuvel. In het domein is er het laatste jaar veel vernieuwd en aangepast. De speeltuin gaat mee met zen tijd en zorgt voor de nodige nieuwe attracties en maakt het aanbod voor de kinderen avontuurlijk. Echter zijn deze voor het overgrote deel niet geschikt en toegankelijk voor kinderen met een fysieke of mentale beperking. Onze gemeente die met de Schakel en Akabe het Kruierke een belangrijke connectie heeft met andersvaliden laat deze kinderen op dit vlak in de kou staan. Daar wil N-VA Balen-Olmen verandering in zien. Want elk kind heeft recht op spelen en moet hiervoor terecht kunnen in de openbare speeltuinen.

Raadsleden Tom Vranckx en Kelly Van Baelen haalden deze nood aan op zowel het bestuursorgaan (raad van bestuur) van de Keiheuvel als op de gemeenteraad. Tom en Kelly: “Naar aanleiding van de vervanging van het speelkasteel in de speeltuin van de Keiheuvel legden we de noodzaak van een aanbod voor andersvalide kinderen op tafel. We pleitte er bij de raad van bestuur voor om dit mee te nemen in de aanbesteding voor het nieuwe speeltoestel. We gingen echter nog een stap verder en vroegen ook op de gemeenteraad aan de verantwoordelijke schepenen van toerisme en jeugd om de toegankelijkheid en speelmogelijkheden voor andersvalide kinderen structureel mee te nemen bij alle toekomstige inrichtingen, ontwikkelingen en aankoopprocedures van speeltoestellen en speelpleininrichtingen. Zowel schepen Werner Hens van toerisme als Wim Wouters van jeugd gingen dit engagement aan."

Door de tussenkomsten van onze raadsleden hebben verscheidene producenten van speeltoestellen een voorstel ingediend voor de vervanging van het speelkasteel. Onze vertegenwoordigers hebben samen met de andere leden van het bestuursorgaan gekozen voor de firma die de beste combinatie voorstelde waar ook voor andersvalide kinderen speelmogelijkheid voorzien is. N-VA Balen-Olmen is dan ook tevreden dat dit nu gerealiseerd is en er naast de speeltorens ook een rolstoeltoegankelijke draaimolen en wip geplaatst is. Ook op het speelpleintje aan het Kruierke komt er nu een speeltoestel toegankelijk voor andersvalide kinderen.

Het is een begin waar we het bestuur erkentelijk voor zijn. We zullen ten gepaste tijden de schepenen herrinneren aan het engagement dat ze aangegaan zijn, zodat dit aanbod nog verder uitgebreid kan worden en valide en andersvalide kinderen samen in de speeltuinen hun gangen kunnen gaan en zich uitleven. Want dat moet toch het doel zijn.