Vlaams minister van omgeving Demir geeft 3.000.000 euro subsidie voor Balense riolering.

Op 5 oktober 2023

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir investeert 122 miljoen euro in maar liefst 183 rioleringsprojecten over heel Vlaanderen. De meeste investeringen gaan naar de uitbouw van rioleringen en ook individuele zuiveringsprojecten werden opgenomen. Daarbij ligt de focus op de verbeteringen van de waterkwaliteit en het verhogen van de zuiveringsgraad. Dat heeft tot gevolg dat het milieurendement van de investeringen nooit eerder zo hoog lag: bijkomend zal het afvalwater van maar liefst 8.700 gezinnen of 19.900 Vlamingen gezuiverd worden.

“Dat er ieder jaar massa’s veel liters afvalwater wegstromen richting onze kostbare en kwetsbare natuur, kan niet blijven duren. Vlaanderen is zelf geen rioolbeheerder en kan dus enkel de lokale besturen financieel ondersteunen zodat investeringen sneller plaatsvinden. De budgetten die we daarvoor uittrokken de voorbije jaren waren nog nooit zo hoog. Maar, we blijven ook kijken ook naar de lokale bestuurders om een versnelling hoger te schakelen. Ook zij moeten een tandje bijsteken om een goede waterkwaliteit en gezond leefmilieu te garanderen in het belang van hun inwoners”, besluit Demir.

Van de 57 miljoen euro die naar de provincie Antwerpen gaat, is een relatief groot deel (20 miljoen euro) voor de Kempen bestemd. Op de subsidielijst staan 21 initiatieven om nieuwe riolering aan te leggen in veertien steden en gemeentes in ons arrondissement. Samen zijn die goed voor een investeringsbedrag van meer dan 47 miljoen euro, waarvan het luik riolering binnen dat totale werfpakket bijna 28 miljoen euro bedraagt. Dat betekent ook dat de lokale besturen voor dat onderdeel ruim twee derde van de geraamde kostprijs gesubsidieerd krijgen.

Voor Balen gaat het over een bedrag van 3.018.000 euro dat de gemeente ontvangt. Maw de helft van de kostprijs van alle geplande rioleringsprojecten worden betaald met geld van de Vlaamse regering. Zo vormen in Balen de weg- en rioleringswerken in acht woonstraten tegen het natuurgebied Keiheuvel aan een grote slokop (4,3 miljoen euro). Het gaat bovendien echt om nieuwe riolering: Rioleringsprojecten die enkel bestaande riolen vernieuwen, kwamen in deze subsidieronde niet in aanmerking.