Ecorealisme ook in Balen-Olmen.

Op 13 februari 2019, over deze onderwerpen: Leefmilieu

Klimaat en ecologie zijn heel actueel met dikke truien dag deze week en de wekelijkse klimaatmarsen. Het terugdringen van de CO2-uitstoot is één van de belangrijkste problemen waar we voor staan. En dat de mens hierin een belangrijke rol speelt zal ook niemand verbazen. Hoe we dit moeten doen daar zijn verschillende meningen over. Op welke termijn? Zo snel mogelijk, enkel wel op een gestructureerde en correcte manier en zonder overhaaste beslissingen en maatregelen.

We beseffen met zijn allen dat onze huidige levensstijl een zware belasting vormt voor het leefmilieu. Voor onszelf maar vooral voor onze kinderen en kleinkinderen. Elk steentje dat we bijdragen ondersteund de verdere bescherming van ons toekomstig leefmilieu. En wees maar zeker dat je zelf veel kan bijdragen. Door te beginnen met kleine dingen zoals meer de fiets gebruiken, levensmiddelen te kopen die niet in plastic verpakt zitten, elektriciteit niet verspillen, groenten en fruit van het seizoen eten en niet ingevlogen vanuit bv. Nieuw-Zeeland, enz.

Ook de gemeente moet hierin bijdragen en heeft hierin zelfs een voorbeeldfunctie en trekkersrol. Vanuit N-VA hebben we hieromtrent een visie en zien we deze punten graag op de agenda gezet en uitgevoerd. En dit mag gerust in een stroomversnelling komen, want vandaag actie ondernemen is beter dan morgen.

Deftig openbaar oplaadpalen netwerk uitbouwen

Meer en meer mensen schaffen zich een elektrische fiets of voertuig aan. Natuurlijk moeten er ook plaatsen voorzien worden buiten de eigen woning waar deze kunnen worden opgeladen. Plaatsing van laadpalen dient uiteraard wel doordacht te gebeuren omdat het opladen van een batterij wel even duurt. Daarom zijn plaatsen waar mensen enige tijd vertoeven ideaal. Denken we aan recreatie- en sportdomeinen zoals de Keiheuvel, Sporthal Bleukens, Sporthal Olmen, Voetbalpleinen, wandelgebieden, enz. Maar ook de marktplaatsen, kerkpleinen en parkings in ons dorp. Ook het stimuleren van private eigenaars zoals supermarkten en horecagelegenheden voor het plaatsen van een laadpaal is een onderdeel van onze visie. En waarom geen tijdelijke oplaadpunten aan evenementen? Ook zeker een piste om te bekijken. In ieder geval moet ervoor gezorgd worden dat het netwerk de gehele gemeente bestrijkt en dat het aanbod op korte termijn drastisch verhoogd.

Noodzakelijke duurzame elektrische energie

Meer dan ooit actueel is de opwekking van elektrische energie en vooral de manier waarop. Als partij blijven we ervan overtuigd dat er nog een toekomst zit in kernenergie. Zeker met de expertise die hieromtrent in onze buurgemeente aanwezig is en de daar uitvloeiende werkgelegenheid. Deze kan perfect bestaan naast alternatieven en kan er mee voor zorgen dat de vele CO2 uitstotende centrales dicht kunnen. Tegelijkertijd kan er geïnvesteerd worden in het ontwikkelen en bouwen van duurzame alternatieven die op langere termijn de fakkel volledig kunnen overnemen. Maar niemand wil afhankelijk blijven van dure geïmporteerde energie of het risico lopen in het donker te komen zitten? Het is evident dat ook in onze gemeente de opwekking van duurzame en ecologisch verantwoorde energie dient gestimuleerd te worden.

De gemeente dient te bekijken op welke gemeentelijke daken er zonnepanelen kunnen gelegd worden en dit ook maximaal doen. Ook het plaatsen van windmolens in de gemeente dient deftig bekeken te worden. Niet elke plaats is even geschikt en veel mensen hebben schrik van mogelijke slagschaduw of geluidshinder. Toch zijn er potentiele plaatsen die onderzocht moeten worden, alsook systemen waardoor buurtbewoners kunnen participeren als ze dat willen. Participatie van de inwoners heeft als voordeel dat diegene die mee instappen ook kunnen genieten van de winsten. Dit maakt dat een windmolenproject breder gedragen wordt, wat goed is voor de gemeenschap.

Gemeentelijk wagenpark

De gemeente beschikt over nogal wat rollend materiaal nodig in de dagdagelijkse werkzaamheden. Een aankooppolitiek om zo veel als mogelijk voor elektrisch aangedreven voertuigen te kiezen is niet enkel milieubewuster maar kan dienen als een voorbeeld vanuit de overheid naar de bevolking toe.

Autodelen

Ook het verminderen van het aantal wagens op de openbare weg draagt bij aan een mindere CO2 uitstoot. Veel inwoners hebben wel een auto maar gebruiken hem enkel voor gezinsuitstappen, inkopen of vervoer van grote stukken. De rest van hun verplaatsingen doen ze met het openbaar vervoer, fiets of te voet. Om ervoor te zorgen dat deze mensen geen auto moeten aanschaffen maar er wel occasioneel gebruik van kunnen maken is er het systeem van autodelen. Er zijn een aantal auto’s op vaste plaatsen beschikbaar en via een uitleendienst kan je deze reserveren en gebruiken. Ook is het perfect mogelijk om de gemeentelijke (elektrische) wagens hiervoor in te zetten. Deze worden tenslotte enkel tijdens de diensturen gebruikt. Dit punt is door N-VA Balen-Olmen reeds in oktober 2017 op de agenda van de gemeenteraad geplaatst maar werd van tafel geveegd door de meerderheid. We juichen toe dat de meerderheid intussen dit punt opnieuw op de agenda plaatste en ons voorstel herbekijkt.

Deze punten kunnen er volgens ons toe bijdragen dat ook het gemeentebestuur van Balen-Olmen zijn steentje bijdraagt aan het verminderen van de uitstoot van CO2 en het verbeteren van ons klimaat. We moeten hier realistisch in zijn en weten dat we dit niet met de hakbijl moeten doen maar op een gezonde manier. Het leefmilieu is tenslotte van ons allemaal en we moeten hier allen ons steentje toe bijdragen. Met daden en niet enkel met woorden.