Gifvrij rattenval systeem ook in Balen

Dat ratten een probleem zijn in onze gemeente is een zaak die duidelijk is. Getuige al de reacties van inwoners die ons herhaaldelijk bereiken. Dat het probleem steeds groter aan het worden is is ook al langer duidelijk. Een betere en concretere aanpak drong zich op. Het enkel adviseren van inwoners over hoe ratten vermijden helpt niets als er al ratten aanwezig zijn.Het aanpakken door het gemeente bestuur gebeurt enkel op openbaar terrein. Ook een verdere uitbreiding van het grachtenstelsel zorgt voor meer gelegenheid voor vooral bruine ratten.

Onze fractie kaartte dit probleem al verschillende malen aan op de gemeenteraad en vroeg ook de zogenaamde hot spots op of broeihaarden waar nu het meest problemen zich voordoen. Hier moest de bevoegde schepen het antwoord schuldig op blijven. We waren dan ook zeer onder de indruk van het nieuwe gifvrije rattenvang systeem Strygoo smartrap die onze N-VA collega Bart Juliams, schepen in Geel introduceerde. Een wereldprimeur:

Strygoo SmarTrap is het resultaat van enkele jaren productontwikkeling en studie naar het gedrag van ratten in een stadsomgeving. Het is een gepatenteerd gifvrij vang- en controlesysteem, met als unieke eigenschap dat het vertrouwen in een rattenpopulatie kan meten via IOT technologie. Dit vertrouwensalgoritme zorgt voor wederkerende en meervoudige vangsten, waarbij ook de volwassen ratten gevangen worden. Zo wordt het probleem bij de wortels aangepakt.

Ze kunnen zeer positieve resultaten bij Stad Geel neerleggen. Stad Geel pioniert in de omslag naar gifvrije rattenbestrijding, maar tot eind 2020 lag de focus op bestrijding met gif. De stad had geen inzicht in het aantal vangsten noch de rattenpopulaties. De bestrijding was arbeidsintensief, van administratie tot effectieve bestrijding met gif. Sinds januari 2021 monitoren en vangen er 20 SmarTraps in het centrum van Geel. Op een heel aantal plaatsen waar vroeger ratten zaten, is de overlast onder controle. De SmarTraps genereren data en schenken inzicht in de rattenpopulaties. Periodieke analyses op basis van de data en vangsten vormen nu een extra wapen in de strijd tegen de rat in de stad Geel.

Ook het aantal werkuren van administratie & werkbon, tot effectieve rattenbestrijding, is in elke stad of gemeente aanzienlijk. Strygoo SmarTrap werkt aan een oplossing om de administratie te vereenvoudigen, meldingen van bewoners weer te geven in het softwareplatform en hierop te anticiperen met de SmarTrap. Bewoners worden transparant betrokken in de communicatie en zullen zich meer betrokken voelen bij de preventie rond ratten in de stad. Zo beperken ze het aantal werkuren & -kosten in zowel bestrijding als administratie.

Strygoo SmarTrap is een dier- en natuurvriendelijk vangsysteem. De ratten worden pijnloos en snel gevangen. Er komt geen gif aan te pas, zodat de biodiversiteit gevrijwaard blijft en er geen doorvergiftiging plaats kan vinden. Ratten gevangen met gif kunnen door andere dieren opgegeten worden en zo voor meer schade zorgen dan gewenst. Op het vangsysteem zijn tal van features aangebracht om bijvangst in de publieke ruimte onmogelijk te maken. Waar gif eenmalig, vervuilend en weinig efficiënt is, vormt Strygoo SmarTrap het herbruikbare en efficiënte alternatief. Strygoo SmarTrap is een Vlaamse innovatie & Vlaams patent en wordt lokaal geproduceerd.

We zijn dan ook zeer verheugd dat het gemeentebestuur van Balen overgegaan is tot aankoop van 10 SmarTraps alsook de bijhorende software. De ratten kunnen eindelijk degelijk afgevangen gaan worden en diervriendelijk gedood. Ook krijgt men dus via de software een goed inzicht over wara de meeste dieren gevangen worden en zodanig de plaatsing van de vallen aanpassen. We hopen dat op deze manier er een grote stap gezet is in een degelijke aanpak van het Balense rattenprobleem.