Heiloop spoelt giftige troep uit de oude stortplaats naar Olmen

Op 25 februari 2020, over deze onderwerpen: Leefmilieu

Stortplaats verstoppen is de natuur en volksgezondheid in gevaar brengen en de toekomstige generaties bedotten!

In Echelpoel in Olmen bevindt zich een oude gemeentelijke huisvuilstortplaats die in gebruik was tussen 1962 en 1980. Het gaat hier over een stuk grond welk gelegen is in een zeer waterrijk gebied (hoge grondwatertafel) in het natuurgebied “Het Griesbroek”. Het is gelegen in overstromingsgebied, een kwetsbaar gebied voor grondwater en eveneens in een VEN (Vlaams Ecologisch Netwerk) en Habitat richtlijngebied. Het wordt langs drie zijden omgeven door een waterloop (de Heiloop), deze waterloop boort zich aan de kanaal zijde in het stort, doordat hij er recht naartoe stroomt. De Heiloop stroomt aan Straalmolen in de Nete. Omdat de kennis en normen omtrent vervuiling en sorteren in die tijd anders waren dan nu is er niet enkel huisvuil zoals we het nu kennen gestort maar in feite alles (autowrakken, asbestplaten, batterijen, enz.). Dit wil zeggen dat er zeer veel zware metalen zoals arseen, lood en koper; PAK’s (deze koolwaterstoffen kennen we van de dioxine crisis) en andere toxische stoffen in de grond zitten. Dit is ook zo naar boven gekomen in het bodemsaneringsrapport dat aan de hand van bodemstalen werd opgesteld in opdracht van de gemeente. In dit rapport worden 3 voorstellen aangeboden. Deze voorstellen verschillen in aanpak en dus ook in kostprijs:

Voorstel 1 €155.000 Nivelleren (gelijktrekken) van het bestaande maaiveld, gevolgd door het afdekken van de grond met geo textiel of folie en het aanbrengen van een laag teeltaarde op deze folie.

Voorstel 2 €550.000 Verwijderen van de verontreiniging in de grond d.m.v. een beperkte ontgraving, gevolgd door het aanbrengen van een laag teeltaarde tot het oorspronkelijke maaiveldniveau.

Voorstel 3 €2.350.000 Verwijderen van de verontreiniging in de grond d.m.v. een maximale ontgraving met behulp van een grondwaterbemaling en stabiliteitsmaatregelen.

Kostprijs €, ex. btw

Het derde voorstel is het duurste maar uiteraard het beste omdat hier al de verontreiniging verwijderd wordt en afgevoerd voor verwerking. Er blijft dus een proper stuk natuur over. Het gemeentebestuur heeft voor de 1ste optie gekozen. Hierdoor geeft men het minste uit maar laat men de verontreiniging ook achter in de natuur. Men gaat het terrein gewoon vlak maken, een laag (water doorlaatbare) folie erover en dan een halve meter zwarte grond erop storten. Stort afgedekt en uit het zicht, probleem opgelost?

Gemeenteraadslid Ludo Lenaerts kent de materie zeer goed. Als geboren en getogen Olmenaar en expert in leefmilieu heeft hij dit alles van dichtbij meegemaakt. Hij en de volledige fractie van N-VA Balen-Olmen stellen zich ernstige vragen bij de deskundigheid en het denkwerk waarmee het bestuur de huidige keuze gemaakt heeft. Dat men dit stort kan afdekken lijkt ons mogelijk. Maar de zijkanten en de onderkant vrijwaren van uitloging en uitspoeling is een ander paar mouwen. We vragen ons dan ook af wat de effecten op lange termijn zijn voor mens en omgeving? Wat zijn de effecten op termijn voor uitspoeling naar het grondwater en de naburige Heiloop? Een volledige afgraving zou een pak meer geld kosten voor de gemeente maar lijkt ons wel de duurzaamste oplossing.

En inderdaad het stort ligt hier zoal 40 jaar. Maar toch denkt N-VA Balen-Olmen, dat de gemeente best als goede huisvader voorzorgsmaatregelen neemt . Beter later dan nooit. Als men de huidige beschermende maatregelen toepast, zouden wij bijkomend voorstellen om de Heiloop niet verder te laten inbeuken op het stort met uitloging en uitspoeling van toxische stoffen tot gevolg. Men zou de Heiloop langs de vierde zijde door het aangrenzende perceel op voldoende afstand kunnen by passen. Als men nadien de oude bedding en de gracht aan de vierde zijde zou monitoren op uitloging (uitspoelen) van gevaarlijke stoffen dan kan men nog bijkomende maatregelen treffen om de volksgezondheid van onze kinderen en kleinkinderen te vrijwaren. We brachten dit op de gemeenteraad maar zoals dikwijls kwam er geen echte argumentatie vanuit de meerderheid waarom men deze optie het beste vond. We volgen dit uiteraard verder op.

Ook willen we hierbij nog eens benadrukken dat de gemeente langs vele zijden de participatie of bijdrage van zijn inwoners predikt. Echter in de eigen gemeenteraad met democratisch verkozen vertegenwoordigers van inwoners past men dit zelfs niet toe. Het schepencollege neemt beslissingen vanuit hun ivoren toren zonder gebruik te maken van de kennis en bijdrage van de gemeenteraadsleden. Dit zou perfect over partijgrenzen heen kunnen via gemeentelijke commissies. Zo stellen we alles in het werk om de beste, meest gefundeerde en optimaalste keuzes te maken voor al de inwoners. N-VA Balen-Olmen zal dit verder blijven aankaarten tot het bestuur dit inziet.