Horeca uitbating in de Kruierie met Balen jaarmarkt

Op 24 maart 2022, over deze onderwerpen: Vragen gemeenteraad en werking gemeente

Fractievoorzitter Geert Mangelschots stelt de vraag:

In de notulen van het schepencollege lazen we:

Beschrijving aanleiding en context verdere besprekingen rond mogelijke horecavoorzieningen tijdens Balen Jaarmarkt 2022.

Besluit Artikel 1 Het college is voorstander van een spreiding van horecavoorzieningen in de mate van het mogelijke.

In dit licht wordt kennis genomen van het voornemen van Balense cafébazen om de tent te voorzien op de wei Hannes enerzijds. Anderzijds wordt onderzocht om de grote zaal van VC De Kruierie in te schakelen met focus op een programma overdag, in samenwerking met Erfgoed Balen. De beleving tijdens balenjaarmarkt is heel belangrijk en horeca is hierin een essentieel onderdeel van.

Is deze oplossing een eenmalige oplossing of is dit voor meerdere jaren?

Enkele vragen heeft de gemeente nog de intentie om de spiegeltent terug naar Balen te halen? Is het toegestaan om de grote zaal van de Kruierie te gebruiken als horecagelegenheid? Zoja onder welke voorwaarden? Is er een samenwerking met Erfgoed Balen omtrent het horeca uitbating tijdens Balen jaarmarkt? Is erfgoed Balen de enigste vereniging die hiervoor aangeschreven is? Zo nee? Welke andere verenigingen zijn nog aangeschreven? Zoja? Waarom enkel Erfgoed Balen?