Meer trainingsvluchten dan normaal boven Balen-Olmen?

Op 8 juni 2021, over deze onderwerpen: Standpunten en vragen en opmerkingen over onze gemeente.

Sinds enkele maanden lijkt het alsof er meer vluchten van vooral f-16 maar ook andere militaire toestellen plaats vinden boven onze gemeente. De ene stoort zich er niet aan, voor de ander is dit zeer hinderlijk. Vooral de nachtelijke vluchten.

Bij navraag bij defensie blijkt het inderdaad te kloppen dat de frequentie een stuk hoger ligt dan normaal. De oorzaak is zoals vaker deze dagen: corona.

Onze piloten moeten een minimum aan vlieguren doen om gekwalificeerd te blijven volgens de NAVO-normen. Omdat deze trainingsvluchten storend zijn voor omwonenden vinden ze in normale tijden plaats op meer afgelegen NAVO-basissen in het buitenland. Door corona zijn de buitenlandse vluchten opgeschort en moeten ze dus meer in België vliegen. Defensie zit hier zelf ook verveeld mee (er is sprake van een explosie van het aantal klachten) maar kan voorlopig niet veel anders.

Er is wel licht aan het einde van de tunnel want door de toenemende vaccinatiegraad op zowel onze basissen als die van onze bondgenoten zou het binnen enkele maanden terug mogelijk moeten zijn om naar het buitenland te trekken voor trainingsvluchten. En kan de rust in de lucht boven Balen en Olmen stillaan terugkeren.