open grachten hulsen

Op 5 juni 2025, over deze onderwerpen: Standpunten en vragen en opmerkingen over onze gemeente.

Na de heraanleg van de wegen in hulsen , naar aanleiding van de rioleringswerken die er zijn uitgevoerd , blijkt dat er een zeer gevaarlijke situatie voor zowel auto's als fietsers gevreëerd is . op vele plaatsen ligt de gracht , die pal naast de rijweg ligt ,ongeveer 30 cm onder het straatniveau ligt . hier passeren echter vele fietsers en vooral kinderen die met de fiets naar school rijden , zij moeten allemaal op de straat fietsen , bij de minste afwijking kunnen ze dan ook in de gracht belanden ,met het risico dat zij op de houten afzetting van de gracht terecht komen . Hierbij kunnen de gevolgen zeer ernstig zijn. Gemeenteraadslid Jef Convens vraagt of het college zich bewust is van deze situatie en zijn er opties om deze verkeersveiliger te maken ?

Schepen van openbare werken Erik Borgmans antwoordt dat de gemeente in de rioleringsprojecten altijd streeft naar een veiligheidszone van ongeveer 75 cm van de zijkant weg tot aan de grachtrand. Ook in het Hulsen-project houdt de gemeente zich aan deze regel. De schepen stelt dat er twee soorten grachten zijn in dit project:

• Grachten dichter bij de weg: Deze grachten worden langs de straatkant afgewerkt met een betuining die tot bovenaan het maaiveld komt. Er wordt gekozen voor betuining in deze zones om de afstand tot de weg zo groot mogelijk te houden. Dankzij de betuining kan de gracht steiler gemaakt worden zonder dat de zijkanten inzakken. De gemiddelde veiligheidszone tussen de rand van de gracht en de weg in het Hulsen-project is op deze plekken 1,10 meter.

• Grachten verder van de weg: Deze grachten krijgen een klassiek talud en een lagere betuining langs de straatkant. Dit is makkelijker te onderhouden, goedkoper om aan te leggen, en ook goedkoper om later te renoveren. De gemiddelde afstand tussen de betuining en de rand van de weg is daar 1,7 meter. Ook hier wordt de veiligheidszone gerespecteerd. De reden dat beide types grachten zijn beschoeid, is omdat de gemeente van Pidpa heeft geëist dat de veiligheidszone gerespecteerd wordt, aldus de schepen.

Om er de verkeersveiligheid in zijn algemeenheid te verbeteren, worden verschillende maatregelen genomen: de rijbaan wordt versmald, er komt een fietssuggestiestrook, er worden optische en fysieke versmallingen aangebracht, er komen verkeersplateaus, punaises, een zone 30, zebrapaden, zebrapadverlichting, een Kiss&Ride zone aan de school en een nieuwe schooluitgang met veilige oversteek- en parkeermogelijkheden, aldus de schepen. Raadslid Jef Convens herhaalt dat de toestand er gevaarlijk is voor kinderen. Raadslid Vincent Kolen verwijst naar de werken aan de Oosthamsesteenweg destijds, waar hekwerk werd geplaatst tussen fietspad en gracht.

Het raadslid wenst te vernemen waarom dat nu in Hulsen niet wordt toegepast. Schepen Werner Hens stelt dat aan de Oosthamsesteenweg het ging om bufferbekken, en dus dieper dan grachten zoals in Hulsen. Raadslid Vincent Kolen stelt dat hij in vorige bestuursperiode wat betreft de werken in Hulsen wees op de geluidshinder van aangebrachte stalen rijplaten, waarna deze werden vervangen door rubberen platen. Het raadslid stelt dat er intussen opnieuw stalen rijplaten zijn aangebracht, en vraagt of de aannemer kan gevraagd worden dit aan te passen. Schepen Erik Borgmans antwoordt hierover nog niks vernomen te hebben, dat het einde van de werken ook begint te naderen, maar dat hij de opmerking van het raadslid zal meenemen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is