Ratten bestrijding in Balen-Olmen moet beter en doelgerichter

Afgelopen gemeenteraad vroeg raadslid Tom Vranckx in naam van onze fractie de stand van zaken van de ratten bestrijding in Balen-Olmen. Waar in onze gemeente zit de grootste overlast, hoe pakt men dit aan, wat zijn de resultaten? Speciale aandacht ging uit naar het nieuwe vangsysteem Smartrap waarvan de gemeente in 2021 besliste om er 15 aan te kopen, met uitbreiding van nog eens 15 in 2022.

Schepen Nancy De Bie gaf aan dat er 110 meldingen van overlast op openbaar terrein toegekomen zijn via het e-loket de afgelopen 2 jaar. Van de overlast die niet via het e-loket gemeld zijn waren geen cijfers beschikbaar. Ook zijn er een 300 tal buizen met vergif in geplaatst in heel Balen-Olmen, weliswaar ook enkel op openbaar terrein. Cijfers van vangst of verbetering van de problemen zijn dan ook niet voorhanden omdat men hier simpelweg geen zicht op heeft, ondanks dat de rattenvanger zijn werk goed doet.

Groot was onze verbazing dat de aangekondigde Smartrap vallen niet aangekocht zijn. Ondanks dat deze vallen gekoppeld zijn aan hun eigen computersysteem waardoor een snelle en betere opvolging mogelijk is, wil men persé wachten tot er een vernieuwd digitaal melding systeem is. Een gemiste kans volgens onze fractie. Doordat de vallen de ratten effectief vangen en elektronisch registreren hoeveel ratten er gevangen worden heeft men vele voordelen. Ratten worden effectief gedood, men kan opvolgen waar er veel gevangen worden en men kan zien wanneer de vangst afneemt en het probleem dus onder controle is. Dit alles vanachter een PC waardoor dus niet elke val handmatig gecontroleerd moet worden maar pas wanneer deze vol zit waardoor er meer tijd beschikbaar komt om nog meer bestrijding uit te voeren.

Voor discussie vatbaar is ook het feit dat het bestuur enkel op openbaar domein bestrijding inzet en particulieren alleen preventief advies geeft. Deze preventie is zeer belangrijk maar indien dit niet baat en bij grote plagen zou men de rattenvanger kunnen langs sturen om mee het probleem te evalueren. De oorzaak van het probleem kan zich bijvoorbeeld op 1 perceel bevinden maar heel de buurt kan er hinder van ondervinden maar kan deze oorzaak niet zelf aanpakken. De rattenvanger kan dan verder in overleg gaan, andere instanties inschakelen of buizen met gif of vallen plaatsen. Zoals dit ook in andere gemeenten al gebeurt (Mol, Lommel, enz.).

Kortom sinds we 2 jaar geleden al aandrongen bij het gemeentebestuur op een betere aanpak is er bitter weinig veranderd. Naast enkele beloftes die op de lange baan geschoven worden, blijft men gewoon verder doen. Helaas het relaas van het huidige gemeentebestuur in vele zaken. Onze fractie blijft dan ook aandringen op een analyse van het probleem en bepalen van de oorzaken, overlast op particulier terrein ook mee te nemen en aan te pakken, een snelle in gebruik name van de Smartrap vallen en de mogelijkheid om ook de rattenvanger te laten bestrijden op privé terrein.