Rode neuzen dag 2018

Op 30 november 2018, over deze onderwerpen: Jongeren

Rode neuzendag 2018

Veel jongeren kampen met psychische problemen. Je weet vaak niet wie ze zijn en je ziet het niet altijd op hun gezicht.

Daarom is er Rode Neuzen Dag, want we moeten die jongeren helpen. Helpen om erover te praten en om hulp te zoeken.

Deze keer wordt er extra aandacht gegeven aan scholen, de plek waar jongeren vaak zijn, veel meemaken en dus ook snel geholpen kunnen worden.

Psychische problemen zijn een dagelijkse realiteit in scholen. Uit het onderzoek blijkt dat 1 op de 2 leerkrachten (52%) in Vlaanderen minstens wekelijks te maken heeft met leerlingen met mentale problemen. De helft (51%) van de Vlaamse leerlingen geeft aan ooit wel eens last te hebben van mentale problemen, bij 16 tot 18-jarigen is dit zelfs 6 op 10 (58%).

Ook in onze Balense scholen zijn er jongeren die hulp nodig hebben. Wij willen dat ook zij een optimalere begeleiding krijgen. Meer dan de helft van de Vlaamse leerlingen geeft aan liever met de leerkracht te praten over psychische problemen dan met een psycholoog. Daarom is het belangrijk dat er genoeg tijd en middelen vrijgemaakt worden door het bestuur om te werken aan de mentale gezondheid van leerlingenzorg.

Zodat ook zij de beste begeleiding mogelijk krijgen.