Van Balen-Olmen een aantrekkelijkere gemeente met aangename woonomgevingen maken, met respect voor de omgeving.

Op 15 december 2020, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Vragen gemeenteraad en werking gemeente, Lokaal beleid, lokaal werk

Onze landelijke gemeente Balen-Olmen heeft inderdaad heel wat mogelijkheden om te voorzien in aangename woonomgevingen. Bij het ontwikkelen van plannen, om de woonomgeving vorm te geven, zijn niet enkel stedenbouwkundige criteria die de kwaliteit bepalen van een gemeente of woonkern. Elke locatie heeft tijdens de vorige decennia een bepaalde eigenheid verworven, door de manier waarop men er gebruik van maakte en erin leefde.

Deze eigenheid, zou ook in de ontwerpen naar de toekomst moeten weerspiegelt- en geïntegreerd -en betrokken worden. Met andere woorden in samenspraak met de woonomgeving, volgens de nieuwste technische ontwikkelingen, de buurt verder laten leven en ontwikkelen met respect voor het verleden. Onze woon- en dorpskernen moeten hun eigenheid bewaren en zich verder ontplooien. Hierbij is zeker het respect voor het aanwezige groen en landschap (Bomen …) een belangrijk aandachtspunt. Het spreekwoord zegt … Boompje groot plantertje dood. Ja, om uit te groeien tot een volwaardige boom, die bijdraagt tot het landschap en het milieu vervliegen vele jaren.

Van daar willen wij als N-VA fractie Balen-Olmen, aandringen om bij het opmaken of beoordelen van plannen van aanleg optimaal rekening te houden met deze aanwezige “prioritaire” beplanting. Dat men niet alles kan behouden is ons ook duidelijk. Maar het is een heel ander uitgangspunt, dan om eerst een kaalkap te organiseren en nadien boompjes te planten, waar de eerste generatie kinderen niet onder kan spelen of kunnen genieten van hun schaduw. Want weer moeten er vele jaren vergaan, eer dit weer bomen worden met impact op zijn leefomgeving.

De voorbije weken kwamen ons enkele projecten onder de aandacht; De uitbreiding van de Kruisblokken en de volgende fase van de Bosberg, waarbij we van diverse zijden benaderd werden met de opmerking dat men wel begrijpt dat men geen “omelet kan bakken zonder een ei te breken”, maar meer aandacht, respect voor de fauna en flora is een must. Zelfs als men de “kaalkap” compenseert, duurt het vele jaren eer men dezelfde natuurwaarde heeft. Vanuit de Vlaamse regering ondersteunt men projecten om deze natuurbelevingswaarden terug te brengen. Zou het niet beter zijn om in een gemeente, die deze waarden nog heeft, er zorg voor te dragen en ze in de projecten te integreren.

Eerder moet men streven naar en geïntegreerde aanpak, waar men zoals bij “Olmen21” positieve beoordelingen geeft aan projecten die kwalitatieve natuurlijke omgeving behoudt en respecteert. Onze gemeente heeft hiervoor de nodige instrumenten zelf in hand, om met de diverse vergunningen te streven naar behoud van natuur – en cultuurwaarden door het afleveren van omgevingsvergunning met aandacht en respect, gebruik maken voor de aanwezige natuur en cultuurelementen, die eigen zijn aan de lokale woon of dorpskern. Hierdoor kan Balen-Olmen zich verder ontwikkelen tot een diverse aangename woongemeenschap … een aantrekkelijke gemeente en niet verworden tot en naamloos slaapdorp … waar men doorrijdt. Een niets zeggende steenwoestijn.

In de meerjarenplanning van het gemeentebestuur, welk op de afgelopen gemeente raad gestemd diende te worden, vinden we hierover een aantal vage punten terug. Allesomvatende maar geen concrete doelstellingen. Gemeenteraadslid Ludo Lenaerts haalde dit aan op de gemeenteraad en gaf aan graag te vernemen wat de visie van het gemeentebestuur over dit onderwerp is.