Visverbod opgelegd door onze burgemeester ter hoogte van jachtclub" de Blauwe Reiger" - Rony Vaes

Zoals gezien op RTV en gelezen in de notulen van Schepencollege van 7 april 2021 vaardigt de bugemeester een tijdelijk visverbod voor een periode van drie maanden aan de jachtclub "de Blauwe Reiger"

Onze fractie begrijpt de stelling dat moet ingegrepen worden wanneer er schade wordt veroorzaakt: door vissers met lange vislijnen?

We hebben hierbij toch enkele bemerkingen op de communicatie:

Op de beelden van RTV is duidelijk een kunstaas vis te zien die enkel met een werphengel wordt gebruikt, niet met een vaste lijn/stok. Nog enkele opmerkelijke verschillen tussen vaste lijn/stok en werphengel: Vaste lijn gebruik draad van trekkracht enkele honderden grammen, haakjes van enkele millimeters en dobbers van .5 gram tot 1.5 gram om te vissen op ruisvoorn, voorn, brasem en karper met levend aas of maïs en tarwe of kempzaad.Werphengels worden gebruikt om te vissen op roofvis zoals snoek en snoekbaars, hier heeft de draad een trekkracht van enkele kilo's, gebruikt men haken van enkele centimeters, of bij gebruik van kunstaas zelfs mogelijks 8 tot 10 haken, dobbers van 10 gram tot een veelvoud ervan

Gemeenteraadslid Rony Vaes stelt hier op de gemeenteraad enkele vragen over:

Is er overleg geweest tussen alle betrokkenen?

Waarom is er geen nuance verschil gemaakt tussen de 2 verschillende vismethodes/gebruikte hengels en beoogde vangsten?

De vissers betalen voor een vergunning om te kunnen vissen in Vlaamse waterwegen. Is er hier dan geen sprake van discriminatie in het gebruik van de waterweg?

Op hetzelfde kanaal een paar kilometer verder, in de richting van en in de kom van Leopoldsburg gaan beide ontspanningen wel hand in hand, hier wordt er zelfs tussen de boten gevist en het kanaal is er niet breder.

We hopen dat het college het uitgevaardigd visverbod nuanceert binnen de juist proporties.