Vragen gemeenteraad 12 oktober 2020

Op 10 oktober 2020, over deze onderwerpen: Vragen gemeenteraad en werking gemeente, Lokaal beleid

1. Activiteiten scholen tijdens corona crisis - Kelly Van Baelen

Met de start van het nieuwe schooljaar werden er een aantal veiligheidsmaatregelen genomen om de scholen vlot en veilig te kunnen laten opstarten. Voor de gemeentescholen werden de ouders hierover per brief geïnformeerd. In deze brief konden we onder andere lezen dat alle extra-muros activiteiten met overnachting voor het ganse schooljaar reeds werden geannuleerd en dat tot eind december ook alle groepsactiviteiten zoals bijvoorbeeld, eetdagen en grootoudersfeesten werden geschrapt. We stellen vast dat andere scholengemeenschappen maar ook gemeentescholen uit omringende buurgemeenten minder strenge regels toepassen. Zo gaan bijvoorbeeld de extra muros activiteiten met overnachting voorlopig wel door in de gemeentescholen van Mol. Ook voor andere groepsactiviteiten die nu tot eind december werden geschrapt, zou er misschien wel een corona-proef editie mogelijk geweest zijn. Kan er worden toegelicht waarom deze strenge maatregelen werden genomen voor de Balense gemeentescholen en op basis van welke criteria er in december geëvalueerd zal worden?

2. Heropstart van kermissen - Geert Mangelschots

In de notulen van het schepencollege (punt 17 sc 23/09/20) konden we lezen dat de kermissen terug toestemming krijgen om plaats te vinden. In het kader van het perspectief te geven aan de bevolking door het veilig heropstarten van evenementen, het zoeken naar een veilig evenwicht tussen gezondheid en ontspanning en het meedenken aan hoe "samen" te leven met het corona virus kunnen we dit als fractie alleen maar toejuichen. We stellen ons echter wel de vraag waarom men het niet laten doorgaan van Hulsen en Olmen kermis aan de fracties voorlegt, maar geen contact opneemt als men evenementen wel laat doorgaan? Op welke basis wordt dit besluit genomen? Welke maatregelen worden er genomen vanuit de gemeente?