Vragen gemeenteraad 17 februari 2020

Op 14 februari 2020, over deze onderwerpen: Vragen gemeenteraad en werking gemeente, Lokaal beleid

Sanering Oud stort Olmen: Informatie en Participatie - Ludo Lenaerts

Aan Echelpoel (St Anneke –Griesbroek) in Olmen, is het gemeentebestuur begonnen met het saneren van een oude gemeentelijk huisvuilstortplaats, die in gebruik was tussen 1962 en 1980. Dat dit pas nu aangepakt wordt, komt doordat de toenmalige gemeente Olmen de gronden huurde, om ze te gebruiken als stortplaats. Bij het overlijden van de eigenaar, heeft men de procedure opgestart ter verwerving en sanering, nadat de gemeente er “decretaal ” als gebruiker toe werd verplicht, om dit oude stort voor huishoudelijk afval te saneren. Uit de stalen die genomen zijn van de grond blijkt dat er zware metalen (arseen-lood- koper … ) en PAK ’s (polycyclische koolwaterstoffen) terug te vinden zijn, hoger dan de toegelaten norm. Deze PAK’s zijn de stoffen die we nog kennen van de dioxine crisis en dus gevaarlijk voor de mens en dier.  Verder is er de niet te onderschatten problematiek van de “Japanse Duizendknoop” die het beheersen van het probleem er niet gemakkelijker op maakt. Rond deze sanering, ontstond de afgelopen weken redelijk wat commotie bij bezorgde buurtbewoners. En terecht, naar ons gevoel, als men de verslaggeving volgt. Voor de sanering werden er 3 mogelijkheden vooropgesteld, met elk een ander kosten plaatje. Bodemsaneringsproject: Opgesteld door ABO Hasselt Cfr. Tabel 3.12: Overzicht kostprijs saneringsconcepten Variant 1 €155.000 Nivelleren van het bestaande maaiveld, gevolgd door het aanbrengen van een barrière ( geotextiel of folie) en het aanbrengen van een leeflaag. Variant 2 €550.000 Verwijderen van de verontreiniging in de grond d.m.v. een beperkte ontgraving, gevolgd door het aanbrengen van een leeflaag tot het oorspronkelijke maaiveldniveau. Variant 3 €2.350.000 Verwijderen van de verontreiniging in de grond d.m.v. een maximale ontgraving met behulp van een grondwaterbemaling en stabiliteitsmaatregelen. Kostprijs €, ex. BTW De sanering waarvoor gekozen (variante 1) is eigenlijk de afdekking langs de bovenzijde van het stort i.p.v. een grondige verwijdering. De stortplaats wordt afgedekt met een waterdoorlaatbare geotextiel of folie en is dus letterlijk begraven onder een halve meter teeltaarde. Hierdoor zou het vuil geïsoleerd moeten zijn en zou het geen gevaar voor de omgeving moeten opleveren. Echter gaat het hier over een stuk grond, dat gelegen in een zeer waterrijk gebied (hoge grondwatertafel) in het natuurgebied “Het Griesbroek”, dat gelegen is in overstromingsgebied, in een kwetsbaar gebied voor grondwater, eveneens in VEN (Vlaams Ecologisch Netwerk) en Habitatrichtlijngebied. En het perceel wordt, langs drie zijden omgeven is door een waterloop (de Heiloop), deze waterloop, boort zich aan de kanaalzijde in het stort, doordat hij er recht naartoe stroomt. De Heiloop stroomt aan Straalmolen in de Nete. Om je het te kunnen voorstellen denk je best aan een heuvel van 0.7ha, die na afdekking ongeveer 2.5 m boven de betonnen brug uitsteekt, waar de Heiloop onderdoor loopt. Dit wil dus zeggen dat het een hoop troep is van ongeveer 4m, vanaf de bodem van de beek, die als een vestinggracht rond het stort loopt. Dat men dit stort kan afdekken lijkt ons mogelijk. Maar de zijkanten en de onderkant vrijwaren van uitloging en uitspoeling is een ander paar mouwen. N-VA Balen –Olmen vraagt zich dan ook af wat de effecten op lange termijn zullen zijn voor mens en omgeving? Wat zijn de effecten op termijn, voor uitspoeling naar het grondwater en de naburige Heiloop? Een volledige afgraving zou een pak meer geld kosten voor de gemeente, maar lijkt op dit ogenblik wel de duurzaamste oplossing. En inderdaad het stort ligt hier zoal 40 jaar. Maar toch denkt N-VA Balen-Olmen, dat de gemeente best als goede huisvader extra voorzorgsmaatregelen neemt. Beter later dan nooit. Als men de huidige beschermende maatregelen toepast, wat een goede eerste stap kan zijn, zouden wij voorstellen om de Heiloop niet verder te laten inbeuken op het stort, met uitloging en uitspoeling tot gevolg. Men zou de Heiloop langs de vierde zijde door het belendende perceel op voldoende afstand kunnen bypassen. Als men nadien de oude bedding en de gracht aan de vierde zijde zou monitoren op uitloging van gevaarlijke stoffen, dan kan men nadien nog bijkomende maatregelen treffen om de volksgezondheid van onze kinderen en kleinkinderen. Er wordt onze gemeentebestuur een gebrekkige communicatie verweten en een gebrek aan informatie. Een gevoel dat we als gemeenteraadslid spijtig genoeg ook kennen. Waar we in de meerjarenplanning het woord “Participatie” terecht honderd uit zien verschijnen, blijven wij als gemeenteraadsleden er van verstoken. Dat we onze burgers laten “Participeren” bij de besluitvorming is zeker een meerwaarde. Maar is het niet prioritair dat gemeenteraadsleden, kunnen mee beraadslagen en inbreng doen in het beleid. Een open inspraak- en participatiebeleid, waarna de bestuurders van onze gemeente, gefundeerder en gedragen, moeilijke beslissingen zouden kunnen nemen. Daarom durven wij als N-VA Balen – Olmen, nogmaals een warm pleidooi houden voor “echte” overlegcommissies, zodat we echt “gemeenteraadsleden” zijn die met kennis van zaken, samen, voor onze gemeenschap kunnen werken. Op dit ogenblik is de gemeenteraad spijtig genoeg er één van “voldongen of beslist beleid” waar zeker gemeenteraadsleden van oppositie en misschien zelfs van de meerderheid, het beleid ondergaan, maar nooit of nauwelijks van gedachten wissel of het zou tussen pot en pint moeten zijn. Wat op zich ook plezant en verrijkend kan zijn. Besluit: N-VA Balen – Olmen ziet de huidige sanering van het stort in Olmen als een eerste stap, om dit kankergezwel in onze mooi gemeente trachten te beheersen. Maar naar onze mening zijn er nog verdere stappen nodig, om er zorg voor te dragen er geen, of zo weinig mogelijk schadelijke gevolgen zijn voor de volksgezondheid en de natuur in het “Nete-bekken”. Wij willen daarbij ook nogmaals een warme oproep doen voor “echte” overlegcommissies, zodat we echt “gemeenteraadsleden” zijn, die met kennis van zaken, samen, voor onze gemeenschap kunnen werken.