Hemelwater infiltreren, zonder ruimte en veiligheid te hypothekeren.

Onze gemeente is eindelijk bezig aan een serieuze inhaalbeweging, om van de laatste plaats te geraken wat riolering graad betreft. Hierdoor zien we terug meer en meer open grachten in het straatbeeld verschijnen. Waarom terug grachten?

Sinds enige tijd zijn we er ons van bewust, dat we met een waterprobleem zitten in Vlaanderen. Droogtes en wateroverlast volgen elkaar op. Langere droge periodes verdrogen de bodem en verlagen de grondwaterstand en vooral verharding en gebrek aan degelijke trage afvoer en buffering/opslag, zorgen voor lokale en boven lokale wateroverlast. Op initiatief van de Vlaamse overheid (Blue deal) is men volop bezig met de aanpak van deze problemen, door de aanleg van aangepaste natuur, waterbekkens … enz. Vlaanderen wil inzetten op het ter plaatse laten infiltreren van hemelwater. Daarom zie je dus naast openbare wegen terug grachten/ kanaaltjes verschijnen, een “goedkope” en eenvoudige manier het water ter plaatse op te vangen.

N-VA Raadslid Ludo Lenaerts kaartte dit verschijnsel aan op de afgelopen gemeenteraad: “De aanleg van grachten/kanalen brengt een aantal negatieve gevolgen en onveilige problemen met zich mee. Namelijk: de inname van schaarse ruimte, het kappen van bomen in het tropische woud in Afrika, onveilige situaties doordat er personen of voertuigen in kunnen terecht komen, (landbouw) voertuigen en vrachtwagens hebben steeds minder ruimte om uit te wijken in smallere straten, veel parkeer en leefruimte gaat verloren. De beschoeiing van de kanalen met tropisch hardhout brengt een groot kostenplaatje met zich mee en er rijzen veel vragen over de duurzaamheid/ klimaat inpakt. Anderzijds voorziet de gemeente Balen bij andere projecten, te weinig of geen infiltratie- of buffercapaciteit, waardoor het water langdurig op de weg blijft staan en in de bermen voor de huizen stillaan infiltreert.”

Er zijn echter steeds meer alternatieve infiltratiemethoden beschikbaar die de genoemde problemen niet met zich meebrengen. Die ook de partners van de gemeente qua rioleringsprojecten Aquafin en Pidpa meer en meer willen verwerken in hun projecten. Een doorlaatbaar wegdek en wegfundering waardoor het water in de weg infiltreert, een ondergrondse infiltratie riolering waar het hemelwater naar kan stromen, ondergrondse bufferkoffers en infiltratiekokers, om maar enkele voorbeelden te noemen.

Nog volgens Ludo: “Onze fractie vraagt niet om geen open grachten meer aan te leggen. Maar wel het bekijken en toepassen van de alternatieve technieken waar dit mogelijk is. Zeker waar huizen staan, in smalle straten en waar weinig (openbare)ruimte is naast de weg. Zo zorgt men voor een snelle afvoer van hemelwater, maar ook een lokale infiltratie naar het grondwater zonder bovengrondse ruimte inname. Doordat het hemelwater snel en deftig ondergronds afgevoerd en geïnfiltreerd wordt voorkomt men ook wateroverlast. Een kwestie toch van gewoon “gezond verstand”

N-VA Balen-Olmen wil deze uitdaging aangaan, om samen met de rioleringspartners en de bewoners te streven naar de geïntegreerde aanpak van deze problematiek zodat we komen tot een Win-Win voor alle betrokkenen.