Speerpunt 1 - Verkeersveiligheid

Speerpunt 1 : Verkeersveiligheid en Mobiliteit

Verhogen verkeersveiligheid en wegwerken zwarte punten

Onze gemeente is zeer uitgestrekt waardoor we over heel wat kilometers gemeentewegen beschikken. Wegen die er al verschillende tientallen jaren liggen maar niet aangepast zijn aan de huidige noden op vlak van verkeersveiligheid en bescherming van de zwakke weggebruiker. Ervoor zorgen dat op deze wegen de snelheid afgedwongen wordt waardoor de fietsers en andere zwakke weggebruikers in harmonie met de auto kunnen leven zal door N-VA Balen-Olmen worden aangepakt.

In het centrum van Balen en op een aantal kruispunten met grote verbindingswegen merken wij dat door het drukke verkeer er meermaals per dag files ontstaan waardoor het autoverkeer naar alternatieve sluipwegen zoekt om deze files te ontwijken. Het wordt hoog tijd dat hier eindelijk iets aan gedaan wordt. N-VA Balen-Olmen wil hier met concrete voorstellen de bestaande problemen aanpakken.

Flitspalen op doorgangswegen zijn een goed middel ter bescherming van de zwakke weggebruiker en zorgen ervoor dat de opgelegde snelheid wordt afgedwongen. Belangrijk is dat de inplanting van deze flitspalen zodanig is dat het nut van deze flitspaal zo groot mogelijk wordt. N-VA wil dan ook flitspalen herplaatsen zodat ze wel degelijk van nut zijn.

Reeds meer dan 10 jaar staat het kruispunt Molsesteenweg - Olmensebaan op de lijst van zwarte punten in Vlaanderen. Al die jaren slaagt de huidige meerderheid er niet in om met de wegbeheerder AWV tot een gezamenlijke oplossing te komen. Wij van N-VA Balen-Olmen vinden dat het hoog tijd is dat hier iets concreet aan gedaan wordt zodat onze schoolgaande jeugd op een veilige manier dit kruispunt kan gebruiken.

Overal en dus ook in Balen merken we dat er meer en meer zwaar verkeer doorheen onze gemeente komt gereden. Ons centraal gelegen industrieterrein Holven maakt de verkeersafwikkeling er niet makkelijker op. Het ontbreken van een éénduidige signalisatie heeft als resultaat dat vele buitenlandse vrachtwagenbestuurders nodeloos door ons centrum denderen. Ook hier willen wij vanuit N-VA de nodige initiatieven nemen.

Zoals je kan zien nog veel werk aan de winkel en vanuit dit gegeven willen wij de volgende 6 jaar alvast werk maken van:

• Snelheid op lokale wegen garanderen door verkeersingrepen die de snelheid afdwingen.
  • Eénrichtingsstraat maken van de Veststraat en verkeerslichten op het kruispunt Vaartstraat-Stationsstraat plaatsen.
  • Doorknippen Roggestraat voor het doorgaand autoverkeer.
  • Verplaatsen flitspalen Reit.
  • Oplossen probleem Molsesteenweg-Olmensebaan
  • Uitwerken en in voege brengen signalisatieplan zwaar verkeer komende van en naar het industrieterrein Holven