Speerpunt 3 - Riolering

Speerpunt 3 : Riolering

Opvoeren Rioleringsgraad via alternatieve technieken

De feiten zijn de feiten! Ondanks de inspanningen van de laatste jaren door de huidige meerderheid, en met 100% ondersteuning door onze N-VA-fractie in de gemeenteraad, moeten we vaststellen dat eind 2017 nog altijd maar 56% van onze woningen aangesloten zijn op de riolering. Vergeleken met onze buurgemeenten, gemiddeld 94%, en het Vlaamse gemiddelde van meer dan 85% bengelen we toch nog steeds aan de staart van het peloton in Vlaanderen.

We kunnen dus niet anders dan concluderen dat, zelfs ondanks deze inhaalbeweging, we nog minimaal 50 jaar nodig hebben om rond te geraken en dan moeten we nog hopen dat de bestaande oude rioleringen niet aan vervanging toe zijn wat wel te verwachten is de volgende jaren.

Deze legislatuur heeft onze N-VA-fractie reeds voorstellen gedaan op de gemeenteraad om met onze rioolbeheerder rond de tafel te gaan zitten en naast een stappenplan ook alternatieve en goedkopere rioleringstechnieken te bekijken. Spijtig te moeten vaststellen dat onze positieve inbreng rond dit probleem door de meerderheid steevast wordt genegeerd.

Daarom wil N-VA Balen-Olmen volgende legislatuur werk maken van:

• Inventarisatie van de huidige situatie en opmaak prioriteitenprogramma in samenspraak met onze rioleerbeheerder Hidrorio. Indienen prioriteitenlijst voor maximale subsidiëring.
  • Opmaak lange termijnplanning zowel qua uitvoering als op vlak van jaarlijkse financieringskost. Vastleggen van jaarlijks wederkerend budget.
  • Onderzoeken van haalbaarheid alternatieve technieken zoals drukrioleringen en kleinschalige zuiveringseenheden.
  • Betere financiële ondersteuning van IBA’s (Individuele Behandeling Afvalwater)
  • Uitvoeren prioriteitenlijst in functie van de meest rendabele oplossing binnen de vastgelegde budgettering.