Speerpunt 4 - Leefmilieu en Zwerfvuil

Speerpunt  4 : Leefmilieu en Zwerfvuil

Aanpakken problematiek zwerfvuil en zorgen voor een milieuvriendelijke leefomgeving

Dat zwerfvuil in onze gemeente een doorn in het oog is, is voor velen denken wij, een open deur intrappen. Dat enkel sensibilisering en een éénmalige jaarlijkse opruimactie geen of weinig resultaat heeft is eveneens een vaststelling. Wij, vanuit N-VA willen dit probleem aangrijpen en hiervan een speerpunt maken naar de volgende verkiezingen toe. Buiten het verhogen van de pakkans via de aanschaf van mobiele camera’s en het verhogen van het toezicht via gemeentelijke afvalstewards wil N-VA tevens ook inzetten op lokale wijkwerking. Bedoeling is dat we via een verantwoordelijke per wijk, op regelmatige basis, in onze wijk het aanwezige zwerfvuil opruimen. Immers, een nette wijk is een mooie wijk om in te wonen! Verder zullen er meer en betere sensibiliseringscampagnes opgezet worden waardoor dit probleem meermaals in de actualiteit zal gebracht worden. Boetes zullen worden toegepast en verhoogd indien nodig.

Gezien het gegeven dat er toch nogal wat overlast is in de onmiddellijke omgeving van een groot aantal woningen, denk maar aan de wijk Berkenbossen en de omgeving rond het industrieterrein Holven, is er nood aan controle op de uitbatings- en milieuvergunning. N-VA Balen-Olmen heeft de laatste jaren meermaals vastgesteld dat er wel vergunningen door onze gemeente worden uitgereikt waarin bepaalde voorwaarden worden opgelegd. Spijtig genoeg moeten wij, ondanks onze vraag, toch vaststellen dat er geen enkele controle gebeurt of er wel voldaan wordt aan de voorwaarden zoals opgelegd in de vergunning. N-VA Balen-Olmen wil hier absoluut verandering in brengen.

Als N-VA staan wij 100% achter het principe van ‘de vervuiler betaalt’. Anderzijds stellen wij vast dat er toch nog een aanzienlijk percentage van onze inwoners geen vuilnis meegeeft met de ophaaldiensten. Om dit percentage naar omlaag te krijgen wil N-VA werk maken van gecombineerde- en huis-aan-huis ophalingen, plaatsen van afvalstraten en doorgedreven afvalsortering bij grote wooneenheden.

Concreet, N-VA wil de volgende 6 jaar op vlak van milieu werk maken van:

• Aanschaf van mobiele camera’s voor verhogen pakkans sluikstorters
  • Aanstellen van gemeentelijke afvalstewards
  • Verhogen intensiteit sensibiliseringscampagnes naar sluikstorten toe
  • Ondersteunen wijkwerking opruimacties
  • Effectieve controle van de opgelegde voorwaarden in de milieuvergunningen
  • Verplichte invoering van afvalstraten bij grote nieuwbouwwerken
  • Invoeren gecombineerde huis-aan-huis ophalingen