Speerpunt 5 - Cultuur

Speerpunt 5 : Cultuur

Cultuuraanbod uitbouwen samen, en met, onze lokale verenigingen

De voorbije jaren werden we meermaals gecontacteerd door verschillende lokale verenigingen welke telkens met dezelfde problemen naar ons toe kwamen. Te weinig ondersteuning en oneerlijke concurrentie als gevolg van de eigen organisaties door de gemeente en vzw Keiheuvel waren telkens wederkerende opmerkingen. Meermaals brachten wij deze problematiek al op de agenda van zowel de Cultuurraad als op de Gemeenteraad echter zonder gevolg. Gezien voor N-VA Balen-Olmen onze verenigingen belangrijk zijn, willen we een speerpunt maken van het gegeven dat wij vinden dat een lokaal bestuur moet faciliteren maar niet organiseren. Met faciliteren willen we zeggen dat onze lokale verenigingen niet alleen een betere ondersteuning moeten krijgen op logistiek vlak maar tevens dient het subsidiebeleid hertekend te worden. We moeten af van het principe ‘we geven elke vereniging iets waardoor we iedereen te vriend houden’. Voor ons zal kwaliteit en culturele meerwaarde meer belang moeten krijgen dan dat dit nu het geval is. Hierdoor zal de rol van de Cultuurdienst gewijzigd worden van zelf organiseren naar ondersteunen van onze lokale verenigingen en zal zij de verbinding vormen met lokale en andere hogere overheden. De rol van de Cultuurraad, als afspiegeling van het culturele veld, zal dan ook een adviserende rol zijn welke ervoor zorgt dat onze verenigingen in de beste omstandigheden kunnen organiseren.

Na de renovatie van de oude pastorij van Olmen werd dit erfgoed toegevoegd aan de vzw Keiheuvel. Ook hier merken wij de laatste tijd dat de vzw Keiheuvel met het organiseren van allerlei activiteiten op deze 2 locaties zijn kerntaak als toeristische trekpleister aan het afbouwen is. Ondanks de gemeentelijke ondersteuning op vlak van materieel en personeel dienden we meermaals vast te stellen dat deze organisaties verlieslatend waren. N-VA Balen-Olmen is dan ook van mening dat belastinggeld beter kan besteed worden en dat we het organiseren beter in handen laten van onze verenigingen.

Om onze verenigingen dan ook daadwerkelijk te ondersteunen op financieel vlak stelt N-VA voor om het bestaande subsidiereglement aan te passen. Dit nieuwe reglement zal er moeten voor zorgen dat de financiële risico’s tot een minimum beperkt worden en tevens moet hen ook de mogelijkheid geboden worden om winsten te kunnen maken om volgende activiteiten op poten te zetten en hun algemene werking te ondersteunen. Nominatieve ondersteuning kan enkel nog in uitzonderlijke gevallen en enkel indien eenduidig kan aangetoond worden dat de uitstraling voor onze gemeente onze gemeentegrenzen overschrijdt.

Vernieuwend zal je zeggen. Inderdaad, maar volgens ons eerlijker en daarom willen we de volgende jaren werk maken van:

• Gemeente moet faciliteren en niet zelf organiseren.
  • Rol van de Cultuurdienst dient aangepast te worden
  • Rol van de Cultuurraad zal enkel adviserend zijn
  • Subsidie- en uitleenreglement dient aangepast te worden