Speerpunt 6 - Drugsbeleid

Speerpunt 6 : Drugsbeleid

Ook N-VA heeft een beleid op vlak van drugsbestrijding

Enkele maanden geleden werd er onder leiding van een gemeenteraadslid van de meerderheid, zonder dat wij hierin als grootste oppositiepartij gekend werden, een gemeentelijke werkgroep opgericht met inbegrip van een aantal vertegenwoordigers uit het veld. Wij als N-VA waren ten zeerste verwonderd dat zulk een belangrijk thema niet over de politieke grenzen heen in consensus kon bekeken worden.

Wij als N-VA hebben ook een duidelijke mening hoe wij willen omgaan met dit probleem op lokaal niveau en van daaruit willen wij hierbij dan ook onze visie in dit speerpunt naar voor brengen.

Als basis hanteren we het principe ‘voorkomen is beter dan genezen’. Een zeer belangrijk basisprincipe is dan ook preventie. Jongeren willen anders zijn, willen experimenteren en zijn hierdoor gevoeliger om te gaan experimenteren. Daarom moeten wij  sterk inzetten op vlak van informeren en het probleem bespreekbaar maken.

Drugsgebruik dient uit de taboesfeer gehaald te worden. Het moet bespreekbaar worden. Hier kan de gemeente een belangrijke meerwaarde zijn om informatieavonden voor jongeren maar ook voor ouders te organiseren. De jeugdbewegingen en Jeugdraad dienen hierin actief betrokken te worden.

Belangrijk voor N-VA Balen-Olmen is dat er geen gedoogbeleid kan toegestaan worden. Een nultolerantie dient gehanteerd te worden voor gebruikers. Belangrijk is dan ook dat de mensen uit het veld mee betrokken worden gezien zij vanuit hun expertise en vanuit hun ‘cliënteel’ kunnen ingrijpen wanneer de problemen de kop op steken.

Begeleiding en opvolging van drugsgebruikers dient in kaart gebracht te worden maar belangrijk is dat er steeds gesteld dient te worden dat gebruikers niet als dader worden beschouwd maar wel als slachtoffer.

N-VA Balen is dan ook voorstander voor een harde aanpak van producenten en dealers. Overleg met de Politiezone is noodzakelijk zodat de pakkans zo hoog mogelijk is.

Bovendien willen wij als N-VA ervoor pleiten dat bij de diverse alcoholcontroles er ook meer preventieve controle zou gebeuren op het gebruik van drugs in het verkeer. Het is een open deur intrappen dat ook hier nood is aan meer controle.

De actiepunten op vlak van drugspreventie voor N-VA Balen-Olmen zijn dan ook de volgende:

• ‘Voorkomen is beter dan genezen’  principe aanpakken via preventie
  • Houden van infovergaderingen voor jongeren en ouders
  • Hanteren van absolute nultolerantie
  • Harde aanpak van producenten en dealers van drugs
  • Controle op gebruik van drugs in het verkeer aanzienlijk verhogen via de BOB-controles